Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 2 lutego 2023 r., sygn. II SA/Gd 548/22

Pomoc społeczna

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz Sędziowie: Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz (spr.) Asesor WSA Justyna Dudek – Sienkiewicz po rozpoznaniu w dniu 2 lutego 2023 r. w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi S. A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku z dnia 20 kwietnia 2022 roku, nr SKO.421.272.2022 w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

S. A. (dalej: strona, wnioskodawczyni, skarżąca) reprezentowana przez pełnomocnika wniosła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku skargę na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku (dalej: organ II instancji, organ odwoławczy, Kolegium) z 20 kwietnia 2022 r., utrzymującą w mocy decyzję Wójta Gminy C. z 3 marca 2022 r., którą odmówiono skarżącej przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej wnioskowanego na męża K. A.

Zaskarżona decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W dniu 22 lutego 2022 r. strona reprezentowana przez pełnomocnika zwróciła się do Ośrodka Pomocy Społecznej w C. z wnioskiem o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad bliską osobą niepełnosprawną. Po przeprowadzeniu postępowania w tym zakresie Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej w C. - działając z upoważnienia Wójta Gminy C., w dniu 3 marca 2022 r. odmówił przyznania wnioskodawczyni prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. W uzasadnieniu organ I instancji powołał się na okoliczności jakie były mu znane z racji toczącego się wcześniej postępowania w sprawie wniosku strony o przyznanie specjalnego zasiłku opiekuńczego. Następnie skonstatował, iż ustalony stan faktyczny w niniejszym postępowaniu uniemożliwia przyznanie wnioskodawczyni świadczenia pielęgnacyjnego na męża z uwagi na brak wypełnienia przesłanki określonej w art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych z dnia 28 listopada 2003 r. (Dz. U. z 2022 r., poz. 615 ze zm., dalej: "u.ś.r.") Organ podkreślił, że mimo, iż w orzecznictwie sądów administracyjnych wielokrotnie podnoszono, że przywołany artykuł zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego jest uznany za przepis niekonstytucyjny, to ustawodawca do dnia dzisiejszego nie dokonał zmiany w tymże przepisie, co oznacza, iż w dalszym ciągu organ jest zobligowany do weryfikacji kwestii dotyczącej wieku powstania niepełnosprawności u osoby wymagającej opieki tj. czy niepełnosprawność powstała przed 18 rokiem życia, bądź w trakcie nauki w szkole lub szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25 roku życia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00