Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 stycznia 2023 r., sygn. III SA/Kr 1054/22

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jakub Makuch (spr.) Sędzia WSA Elżbieta Czarny-Drożdżejko Sędzia WSA Katarzyna Marasek-Zybura po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 18 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi R. sp. z o.o. w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 2 maja 2022 r., znak SKO.DG/4131/4/2022 w przedmiocie wykreślenia z rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie na rzecz strony skarżącej R. sp. z o.o. w K. kwotę 200 zł (dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi R. sp. z o.o. w K. (dalej: "strona skarżąca" lub "spółka") jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z 2 maja 2022 r. (znak SKO.DG/4131/4/2022) utrzymująca w mocy decyzję Marszałka Województwa Małopolskiego z 17 lutego 2022 r. (Nr [...]) orzekającą o wykreśleniu spółki z rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia (wpis do rejestru nr [...]).

Decyzja ta zapadła w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

1.

Marszałek Województwa Małopolskiego decyzją z 17 lutego 2022 r. (Nr [...]) orzekł o wykreśleniu spółki z rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia (wpis do rejestru nr [...]). W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, iż przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przewidują wykreślenie podmiotu wpisanego do rejestru zatrudnienia w przypadku naruszenia przez ten podmiot warunków prowadzenia agencji zatrudnienia, o których mowa w art. 19 pkt. 2 ww. ustawy, tj. polegających m.in. na świadczeniu usług pracy tymczasowej bez wymaganego wpisu do rejestru agencji zatrudnienia. Jak wskazał orzekający organ administracji publicznej, w przedmiotowej sprawie fakt świadczenia usług pracy tymczasowej bez wymaganego wpisu do rejestru agencji zatrudnienia przez stronę skarżącą został stwierdzony w trakcie kontroli Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowego Inspektoratu Pracy w Krakowie. Ta okoliczność była podstawą do wszczęcia postępowania wykroczeniowego. Jak wskazano w opisywanej decyzji, inspektor pracy skierował wniosek o ukaranie do sądu, w oparciu o art. 121 ust. 1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Marszałek Województwa Małopolskiego dodał, że na osobę reprezentującą skarżącą spółkę została nałożona grzywna przez sąd w postępowaniu nakazowym. W dalszej części uzasadnienia organ I instancji podkreślił, że wykroczenia określone w art. 121 ust. 1 pkt 2 powoływanej wyżej ustawy są zagrożone karą grzywny, a zgodnie z art. 1 ust. 2 i 3 ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym, nie podlegają wpisowi do Krajowego Rejestru Karnego. Dlatego też - w ocenie organu I instancji - nie było podstaw do umorzenia niniejszego postępowania jako bezprzedmiotowego, o co wnosiła spółka w trakcie postępowania. W tym stanie sprawy, a także z uwagi na obligatoryjny charakter decyzji o wykreśleniu z rejestru agencji zatrudnienia podmiotu, w przypadku naruszenia przez ten podmiot warunków prowadzenia agencji określonych w ustawie, zasadnym było wykreślenie skarżącej z rejestru prowadzonego przez marszałka województwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00