Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 25 stycznia 2023 r., sygn. III SA/Gl 608/22
Podatek akcyzowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Jankiewicz, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Brandys-Kmiecik, Sędzia WSA Barbara Orzepowska-Kyć (spr.), Protokolant Specjalista Agnieszka Górecka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 stycznia 2023 r. sprawy ze skargi B sp. z o.o. w W. na decyzję Naczelnika Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach z dnia 23 maja 2022 r. nr 338000-COP1.4105.1.2022.PK w przedmiocie podatku akcyzowego za miesiące od lipca 2017 r. do grudnia 2017 r. 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) zasądza od Naczelnika Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach na rzecz strony skarżącej kwotę 7417 zł (słownie: siedem tysięcy czterysta siedemnaście) tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Naczelnik Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach (dalej: organ) decyzją z 23 maja 2022 r. nr 338000-COP1.4105.1.2022.PK, po rozpoznaniu odwołania B. sp. z o.o. (dalej: strona, skarżący, Browar, Spółka) utrzymał w mocy własna decyzję z 17 grudnia 2017 r. nr [...], określającą zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za okres od lipca do grudnia 2017 r.
W podstawie prawnej decyzji organ powołał art. 233 § 1 pkt 1 i art. 13 § 1 pkt 1a) w związku z art. 221a § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm., dalej: O.p.) oraz inne przepisy powołane w uzasadnieniu decyzji.
Z akt administracyjnych wynika, że w wyniku kontroli celno-skarbowej przeprowadzonej przez organ, przekształconej w myśl art. 83 ust. 3 ustawy z 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 422, ze zm., dalej KAS) w postępowanie podatkowe, ustalono, że w okresie od 1 lipca 2017 r. do 31 grudnia 2017 r. Browar produkował piwo, objęte pozycją CN 2203 00, które na podstawie faktur VAT sprzedawał podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą.
Produkcja piwa odbywała się poza składem podatkowym na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 u.p.a. Browar składał także deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy AKC-PA(C), obliczał podatek akcyzowy, a w składanych deklaracjach AKC-4, jako podstawę obliczania akcyzy należnej przyjmował ilości piwa otrzymane z produkcji, tj. zapisane w dokumentach PW Przychód Wewnętrzny oraz Księdze kontroli przychodu i rozchodu piwa. Browar nie wskazał dokumentów przyjęcia PW, które potwierdzałyby przychody wykazanych ilości piwa gotowego. Na podstawie rozliczenia obrotu piwem kontrolujący stwierdzili nadwyżkę magazynową i ustalili, że w kontrolowanym okresie Browar był w posiadaniu wyrobów akcyzowych, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, od których nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.