Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 15 grudnia 2022 r., sygn. I SA/Rz 646/22
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący S.WSA Jacek Boratyn, Sędzia WSA Małgorzata Niedobylska, Sędzia WSA Piotr Popek /spr./, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 15 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi T.W. na postanowienie Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 23 sierpnia 2022 r., nr 1801-I C K.531.4.2022/TS w przedmiocie nałożenia kary porządkowej oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem dnia 23 sierpnia 2023 r., nr 1801-ICK.531.4.2022 Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie (dalej: DIAS), po rozpatrzeniu zażalenia T.W. (dalej: podatnik/skarżący) utrzymał w mocy postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Celno-Skarbowego w Przemyślu (dalej NPUCS) z dnia 13 czerwca 2022 r., nr 408000-408000-CKK-1.3.500.15.2020.130 o nałożeniu kary porządkowej.
Jak wynika z akt sprawy, NPUCS prowadził wobec podatnika kontrolę celno-skarbową w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatku dochodowego od osób fizycznych za 2017 r. i 2018 r.
W toku kontroli skarżący był reprezentowany przez dwóch niezależnych pełnomocników - doradców podatkowych: S.C. oraz J.W..
Pismem z 13 kwietnia 2022 r. nr 408000-408000-CKK-1.3.500.15.2020.107, NPUCS, działając na podstawie art. 64 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 422 z późn. zm., dalej: ustawa o KAS) i art. 155 § 1, 187 § 1 i 189 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm., dalej: O.p.) w związku z art. 94 ust. 1 ustawy o KAS wezwał podatnika do złożenia wyjaśnień i przedstawienia dokumentów związanych działalnością, jaką w kontrolowanym okresie prowadziły V. Sp. Jawna oraz E. Sp. Jawna - których kontrolowany był wówczas wspólnikiem. Z treści wezwania wynikało, że NPUCS domaga się udzielenia szczegółowych informacji o okolicznościach konkretnych zdarzeń gospodarczych związanych z wykorzystaniem i ochroną znaków towarowych oraz przedłożenia określonych dokumentów potwierdzających te okoliczności. Żądanie organu poparte zostało analizą, w ramach której zaprezentowano kontrolowanemu informacje o tym, jakie elementy stanu faktycznego już ustalił. Następnie podatnik został wezwany do przedstawienia wyjaśnień i związanych z nimi dokumentów, które miałyby uzupełnić ten stan faktyczny o brakujące dane. Dokumenty, które podatnik obowiązany był przedłożyć to: