Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 14 grudnia 2022 r., sygn. III SA/Łd 690/22

Ruch drogowy

 

Dnia 14 grudnia 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Małgorzata Kowalska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Joanna Wyporska-Frankiewicz, Asesor WSA Anna Dębowska, , po rozpoznaniu w dniu 14 grudnia 2022 roku na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi S. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim nr KO.480.38.2022 z dnia 22 lipca 2022 roku w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji w sprawie zarejestrowania pojazdu oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 22 lipca 2022 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Piotrkowie Trybunalskim utrzymało w mocy własną decyzję z 25 kwietnia 2022 r. stwierdzającą z urzędu nieważność decyzji Starosty Powiatu Piotrkowskiego z 12 czerwca 2015 r. w sprawie zarejestrowania na rzecz S.G. pojazdu marki Mercedes-Benz Sprinter 515 CDI, nr rej.[...]. Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Decyzją z 12 czerwca 2015 r. Starosta Powiatu Piotrkowskiego zarejestrował na rzecz S.G. pojazd marki Mercedes-Benz Sprinter 515 CDI, nr nadwozia [...], wydając dowód rejestracyjny [...], tablice rejestracyjne nr [...] zalegalizowane znakiem legalizacyjnym nr [...].

Pismem z 3 lutego 2021 r. Starosta Powiatu Piotrkowskiego zwrócił się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego o rozważenie możliwości stwierdzenia nieważności powyższej decyzji z 12 czerwca 2015 r. Zdaniem tego organu wyżej wymieniony pojazd został zarejestrowany pomimo dokonania w nim zmian konstrukcyjnych, na które nie wyraził zgody producent pojazdu. Organ wskazał, że S.G. składając wniosek o rejestrację pojazdu załączył min. wystawione przez siebie jako uprawnionego diagnostę zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu nr [...] z 1 czerwca 2015 r. wraz z dokumentem identyfikacyjnym oraz zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu nr [...] z 1 czerwca 2015 r. wraz z opisem zmian dokonanych w pojeździe oraz opinię techniczną nr [...] z 1 czerwca 2015 r. W efekcie doszło do zarejestrowania pojazdu pomimo dokonanych w nim zmian konstrukcyjnych powodujących zmianę rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego na autobus, zwiększenia dopuszczalnej masy całkowitej z 4600 kg na 5900 kg bez zgody producenta, zmiany liczby miejsc siedzących z 3 na 24 oraz miejsc stojących z 0 na 9, a także zmiany położenia kierownicy. Organ wyjaśnił, że pismem z 6 kwietnia 2021 r. M. Sp. z o.o. poinformował, że przedmiotowy pojazd był wyprodukowany z dopuszczalną masą całkowitą 4600 kg oraz że pojazd był wyprodukowany na zamówienie rynku irlandzkiego - kierownica po prawej stronie i przystosowany do ruchu lewostronnego. W piśmie wskazano też, że producent nie udostępnia technologii umożliwiającej zmianę położenia kierownicy i przystosowania do ruchu po zakończeniu procesu produkcji danego pojazdu, co oznacza, że nie przewiduje zmian tego typu. Ponadto M Polska Sp. z o.o. pismem z 21 października 2020 r. poinformował, że producent tego pojazdu nie dopuszcza zmiany wartości dopuszczalnej masy całkowitej, ani nacisków na osie dla przedmiotowego typu, nie produkuje również autobusów na bazie pojazdów Sprinter.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00