Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 14 grudnia 2022 r., sygn. I SA/Lu 418/22

Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Halina Chitrosz-Roicka Sędziowie WSA Monika Kazubińska-Kręcisz (sprawozdawca) Asesor sądowy Agnieszka Kosowska po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 14 grudnia 2022 r. sprawy ze skargi P. Spółki Akcyjnej z siedzibą w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 21 czerwca 2022 r. nr SKO.II.41/675/PP/2022 w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od nieruchomości za lata 2016 - 2020 oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia 21 czerwca 2022 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Chełmie (organ, organ odwoławczy) utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy Dorohusk (organ pierwszej instancji) z 29 marca 2022 r. odmawiającą P. S.A. w L. (spółka, strona, skarżąca) stwierdzenia nadpłaty podatku od nieruchomości za lata 2016 - 2020 w wysokości odpowiednio: 305 zł, 304 zł, 755 zł, 754 zł i 754 zł.

Z uzasadnienia decyzji i akt sprawy wynika, że w dniu 3 stycznia 2022 r. wpłynął do organu pierwszej instancji wniosek spółki o stwierdzenie nadpłaty podatku od nieruchomości za lata od 2016 do 2020 we wskazanych powyżej kwotach. Spółka tłumaczyła, że deklarując podatek od nieruchomości za wymienione lata podatkowe zawyżyła wysokość zobowiązań podatkowych, bowiem zaliczyła do budowli łączniki sterowane zdalnie instalowane na liniach napowietrznych średniego napięcia (zestawienie tabelaryczne na str. 2 decyzji organu). Tymczasem łączniki te mają charakter mobilny i mogą być przenoszone z jednej linii energetycznej na drugą, nie stanowią części składowych tych linii, a tym samym budowli, obiektów budowlanych ani urządzeń budowlanych.

Odnosząc się merytorycznie do wniosku spółki, organ ocenił, że nie zasługuje on na uwzględnienie. Zdaniem organu, łączniki zdalnie sterowane, o których mówi spółka, stanowią budowle opodatkowane podatkiem od nieruchomości.

Organ nawiązał do art. 1a ust. 1 pkt 1, pkt 2, art. 2 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (w brzmieniu obowiązującym w latach 2016-2020 - u.p.o.l.) oraz do art. 3 pkt 1, pkt 3, pkt 9 ustawy Prawo budowlane (w brzmieniu dla lat 2016-2020 - u.p.b.), a także do stanowiska i argumentów Trybunału Konstytucyjnego przyjętych w sprawie sygn. P 33/09. Na tym tle organ wskazał, że bezspornie łącznik zdalnie sterowany instalowany na liniach napowietrznych średniego napięcia 15kV jest urządzeniem służącym do załączania, przewodzenia i wyłączania prądów w normalnych warunkach pracy linii. Może też pracować w określonych warunkach anormalnych, jak zwarcie. Łącznik jest między innymi sterowany zdalnie z systemu dyspozytorskiego, co daje możliwość telemechanizacji procesów łączeniowych w głębi sieci. Zastosowanie łącznika zapewnia sprawne prowadzenie połączeń planowych, a w przypadku awarii sieci średniego napięcia pozwala na szybką lokalizację uszkodzeń w sieci i - o ile istnieje taka możliwość - przełączenie pozostałego odcinka linii nieobjętego awarią na zasilanie rezerwowe z innej linii, przyczyniając się tym samym do skrócenia czasu trwania wyłączeń awaryjnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00