Orzeczenie
Wyrok WSA w Łodzi z dnia 17 listopada 2022 r., sygn. II SA/Łd 863/22
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Asesor WSA Tomasz Furmanek po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 17 listopada 2022 r. sprawy ze sprzeciwu A. D. na decyzję Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łodzi z dnia 2 września 2022 r. nr 203/2022 znak: WOP.7721.699.2022.LZ w przedmiocie legalności rozbudowy budynku mieszkalno - usługowego oddala sprzeciw. a.bł.
Uzasadnienie
II SA/ŁD 863/22
UZASADNIENIE
Decyzją z dnia 27 czerwca 2022 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Wieruszowie po rozpatrzeniu sprawy dotyczącej legalności rozbudowy budynku mieszkalno- usługowego usytuowanego na działce nr ewid. gruntów [...], położonej przy ul. [...], W., będącej własnością E. i W.K., na podstawie art. 105 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r, 1 Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2021. 735 z późn. zmian. - dalej k.p.a.) umorzył postępowanie administracyjne.
W uzasadnieniu powyższej decyzji organ I instancji wyjaśnił, że sprawa prowadzenia rozbudowy budynku mieszkalno - usługowego o część mieszkalną położoną w granicy z sąsiednią nieruchomością była już przedmiotem rozpoznania organów nadzoru budowlanego obu instancji oraz sądów administracyjnych.
Przedstawiając dotychczasowy przebieg postępowania przypomniano, że decyzją z dnia 6 października 2021 r. Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego uchylił w całości decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Wieruszowie z dnia 30 marca 2020 r. i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. W uzasadnieniu decyzji kasacyjnej organ wojewódzki wskazał, w sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy Prawo budowlane w brzmieniu sprzed nowelizacji dokonanej ustawą z dnia 13.02.2020 r. Jednakże dokonując kwalifikacji odstępstw od projektu budowlanego organ stopnia powiatowego powinien zgodnie z art. 28 nowelizacji z dnia 13.02.2020 r. zastosować przepis art. 36a Prawa budowlanego w brzmieniu nadanym nowelizacją z dnia 13.02.2020r. Ponadto organ odwoławczy za wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 20 maja 2016 r., sygn. akt II SA/Łd 148/16, wskazał, że do postępowania naprawczego, odmiennie niż w przypadku postępowania dotyczącego wydania decyzji o pozwoleniu na budowę, należy stosować przepisy rozporządzenia z dnia 12 kwietnia 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w brzmieniu po nowelizacji dokonanej rozporządzeniem zmieniającym z dnia 12 marca 2009 r. (Dz. U. Nr 56, poz. 461) z uwagi na to, że postępowanie naprawcze, po uchyleniu pozwolenia na budowę, organ nadzoru budowlanego I instancji wszczął 26.08.2014r. Stanowisko to zostało podtrzymane w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 30.08.2018 r. (sygn. akt II OSK 2163/18). Organ odwoławczy wskazał, że organ stopnia powiatowego powinien także dokonać ponownej oceny czy do zabudowy mieszkaniowo-usługowej, do której zaliczony został przedmiotowy budynek w decyzji nr 73/06 o warunkach zabudowy, można stosować przepis § 12 ust. 3 rozporządzenia ws. warunków technicznych, który dotyczy zabudowy jednorodzinnej i stanowi wyjątek od zasady ogólnej określonej w § 12 ust. 1 rozporządzenia. Organ odwoławczy zaznaczył także, że konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi przy ponownym rozpatrzeniu sprawy na spełnienie wymogów dotyczących przepisów przeciwpożarowych, ustalenia w zakresie zachowania przez inwestorów E. i W. K. odpowiednich wymogów, chociażby stwierdzenia, że przedmiotowy budynek posiada ścianę oddzielenia przeciwpożarowego czy wskazania klasy odporności ogniowej, co jest warunkiem niezbędnym, by moc stwierdzić że budynek spełnia wymagania przepisów przeciwpożarowych
-
keyboard_arrow_right