Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 9 listopada 2022 r., sygn. II SA/Gl 1109/22

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska, Sędziowie Sędzia WSA Artur Żurawik (spr.), Asesor WSA Aneta Majowska, , po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 9 listopada 2022 r. sprawy ze skargi D. B. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 4 lipca 2022 r. nr SKO.PSŚ/41.5/1855/2022/9587 w przedmiocie nienależnie pobranego świadczenia pielęgnacyjnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta M. z dnia 25 maja 2022 r. nr [...].

Uzasadnienie

Prezydent Miasta M. decyzją z dnia 25 maja 2022 r., nr [...], wydaną m. in. na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2022 r., poz. 2000, dalej - k.p.a.), art. 30 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (j.t. Dz. U. z 2022 r., poz. 615 ze zm. - dalej u.ś.r.), orzekając wobec D. B. (dalej: strona, skarżąca):

1) uznał za nienależnie pobrane świadczenie pielęgnacyjne wypłacone w okresie od 1 lutego 2021 r. do 31 maja 2021 r. w wysokości 7.884 zł;

2) zobowiązał do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia pielęgnacyjnego wypłaconego w okresie i w kwocie jw. wraz z odsetkami za opóźnienie.

W uzasadnieniu wskazano m. in., że decyzją z dnia 18 listopada 2020 r. przedłużono stronie prawo do świadczenia pielęgnacyjnego bezterminowo, nie dłużej jednak niż do upływu 60. dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowego orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Przed wydaniem decyzji wydłużającej prawo do świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie przepisów pandemicznych (Covid-19) organ wielokrotnie podejmował próby kontaktu telefonicznego ze stroną. Ta jednak nie odbierała ani telefonów, ani korespondencji i nie podjęła próby kontaktu z organem. Pomimo braku kontaktu, działając w interesie strony, organ postanowił wydłużyć prawo do świadczenia pielęgnacyjnego na podstawie weryfikacji bazy orzeczeń o niepełnosprawności, w której nie odnotowano faktu wydania nowego orzeczenia dla K. B. Decyzja wydłużająca świadczenie pielęgnacyjne została wysłana do strony za pośrednictwem Poczty Polskiej dnia 20 listopada 2022 r. Przesyłka listowa była dwukrotnie awizowana a następnie zwrócona do nadawcy w związku z niepodjęciem przez adresata w wyznaczonym terminie. Dodatkowo, strona w decyzji z dnia 7 listopada 2017 r. (przyznającej prawo do świadczenia pielęgnacyjnego) została pouczona o konieczności informowania organu o zmianie adresu zamieszkania. Organ uznał doręczenie za dokonane. W dniu 10 czerwca 2021 r. do Działu Świadczeń Rodzinnych wpłynął wniosek o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego na wnuka: K. B. Do wniosku strona dołączyła aktualne orzeczenie o niepełnosprawności z dnia [...] r. Świadczenie pielęgnacyjne przysługiwało stronie zatem do 31 stycznia 2021 r. Strona otrzymywała comiesięczne wypłaty świadczenia pielęgnacyjnego, które przyznane było decyzją z dnia 18 stycznia 2020 r. Z uwagi na to, że strona, pomimo pobierania świadczenia pielęgnacyjnego złożyła nowy wniosek o to świadczenie, organ założył, że strona miała świadomość, iż posiadanie nowego orzeczenia o niepełnosprawności jest istotne ze względu na prawo do pobierania tego świadczenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00