Wyrok WSA w Łodzi z dnia 13 października 2022 r., sygn. III SA/Łd 502/22
Ubezpieczenie społeczne
Dnia 13 października 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Joanna Wyporska-Frankiewicz (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Ewa Alberciak Sędzia WSA Małgorzata Kowalska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 13 października 2022 roku sprawy ze skargi M. B. na decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 6 czerwca 2022 r. nr 420000/70-73/84757/2022 w przedmiocie odmowy zwolnienia z obowiązku opłacenia należności z tytułu składek za okres od marca do maja 2020 roku 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 8 kwietnia 2022 r. nr 420000/71/111333/2020/RDZ, 2. zasądza od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na rzecz M. B. 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
zSygn. akt III SA/Łd 502/21
U Z A S A D N I E N I E
Decyzją z dnia 6 czerwca 2022 r. znak: 420000/70-73/84757/2022 Zakład Ubezpieczeń Społecznych, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r., poz. 735) - dalej: kpa oraz art. 31zq ust. 8 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2021, poz. 2095 ze zm.) - dalej: ustawa o COVID-19, utrzymał w mocy własną decyzję z dnia 8 kwietnia 2022 r., znak: 420000/71/111333/2020/RDZ, odmawiającą M. B.-K. zwolnienia z obowiązku opłacania należności z tytułu składek należnych za okres: marzec - maj 2020 r.
Stan sprawy przedstawiał się następująco.
Wnioskiem z dnia 22 kwietnia 2020 r. M.B.-K. wystąpiła o zwolnienie z opłacania należności z tytułu składek za marzec - maj 2020 r. Po rozpatrzeniu wniosków, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Tomaszowie Mazowieckim zawiadomieniami z dnia 15 lipca 2020 r. i 18 sierpnia 2020 r. poinformował M.B.-K. o zwolnieniu z obowiązku opłacania składek za wskazane miesiące, z uwagi na spełnienie warunku do zwolnienia, tj. liczba zgłoszonych ubezpieczonych na jej koncie na dzień 29 lutego 2020 r. wynosiła mniej niż 50. W wyniku ponownej analizy okresu podlegania ubezpieczeniom pracowników wnioskodawczyni (T.J. oraz B.H.), przeprowadzono postępowania wyjaśniające zakończone decyzjami. Następnie decyzje te zostały potwierdzone prawomocnymi wyrokami sądu. Na podstawie tych wyroków organ sporządził z urzędu prawidłowe dokumenty ubezpieczeniowe na koncie wnioskodawczyni i powtórnie zweryfikował liczbę ubezpieczonych. Według stanu na dzień 29 lutego 2020 r. była to liczba 51 a nie 49 ubezpieczonych. W związku z powyższym organ wszczął z urzędu postępowanie w sprawie weryfikacji zasadności zwolnienia z obowiązku opłacania składek za marzec - maj 2020 r. a następnie w dniu 8 kwietnia 2022 r. wydał decyzję, znak: 420000/71/111333/2020/RDZ, odmawiającą wnioskodawczyni prawa do zwolnienia z opłacania składek za wskazany okres. Pismem z dnia 12 kwietnia 2022 r. organ poinformował wnioskodawczynię o anulowaniu udzielonej pomocy publicznej w formie zwolnienia z opłacania należności z tytułu składek oraz o powstałej na koncie, z tego tytułu, niedopłacie. Na skutek złożonego w dniu 25 kwietnia 2022 r. wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, w uzasadnieniu którego wyjaśniono, że prawidłowa liczba ubezpieczonych na dzień 29 lutego 2020 r. (zwolnienie za marzec) to 49 pracowników, na dzień 31 marca 2020 r. (zwolnienie za kwiecień) - 42 pracowników, a na dzień 30 kwietnia 2020 r. (zwolnienie za maj) - 38 pracowników, organ zaskarżoną decyzją z dnia 6 czerwca 2022 r., utrzymał w mocy decyzję z dnia 8 kwietnia 2022 r., odmawiającą wnioskodawczyni zwolnienia z obowiązku opłacania należności z tytułu składek należnych za okres marzec - maj 2020 r. W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia organ przywołał przepisy prawa będące podstawą rozstrzygnięcia oraz wskazał, że za pomocą bazy REGON ustalono, iż M.B.-K. rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w dniu 13 maja 2010 r, pod nazwą I. M.B.-K. a zatem spełniła kryterium określone w art. 31 zo ust. 1a pkt 1 ustawy o COVID-19, w postaci rozpoczęcia działalność przed dniem 1 lutego 2020 r., jednak wnioskodawczyni nie spełniła warunków przyznania zwolnienia z opłacenia składek, z uwagi na przekroczenie liczby 49 ubezpieczonych. Organ przypomniał, że taka informacja została przedsiębiorcy przekazana w dniu 6 lipca 2020 r. przez pracownika organu w rozmowie telefonicznej na etapie weryfikacji wniosków, kiedy to również poinformowano przedsiębiorcę o tym, że jest przygotowana w tej sprawie decyzja odmowna. W tym samym dniu przedsiębiorca dokonał korekty wyrejestrowania dwóch ubezpieczonych: T.J. oraz B.H. - z datą 28 lutego 2020 r. Sytuacja ta miała wpływ na liczbę osób zgłoszonych przez płatnika, do ubezpieczeń społecznych na dzień 29 lutego 2020 r. W dniu 8 lipca 2020 r., skierowano wnioski do automatycznego rozpatrzenia i system zweryfikował je poprawnie. W trakcie tego procesu zostało ustalone, że po stronie wnioskodawcy, według stanu na 29 lutego 2020 r., jest zgłoszonych do ubezpieczeń społecznych 49 ubezpieczonych i przysługuje przedsiębiorcy, prawo do zwolnienia w wysokości 50%. Z uwagi na fakt, że korekta miała miejsce dopiero w lipcu 2020 r. przeprowadzono postępowanie wyjaśniające, w wyniku którego zarówno w ocenie organu jak i Sądu Okręgowego w Piotrkowie Trybunalskim dokonane przez wnioskującą korekty były bezpodstawne. Na podstawie dokumentów zgłoszeniowych widniejących na koncie wnioskodawcy ustalono, że na dzień 29 lutego 2020 r. liczba osób zgłoszonych do ubezpieczeń wynosi 51 i brak jest osób objętych wskazanymi w ustawie wyłączeniami. Z tego względu, w opinii organu, brak było podstaw do zmiany stanowiska wyrażonego decyzją organu z dnia 8 kwietnia 2022 r. i dlatego została ona utrzymana w mocy.