Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 września 2022 r., sygn. II SA/Ol 505/22

Administracyjne postępowanie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Matczak sędzia WSA Piotr Chybicki po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 8 września 2022 r. sprawy ze skargi A.Sz. i R. Sz. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zaświadczenia I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz utrzymane nim w mocy postanowienie organu I instancji; II. zasądza od organu na rzecz skarżących solidarnie kwotę 100 zł (sto złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego;

Uzasadnienie

Postanowieniem z 4 kwietnia 2022 r. Prezydent Miasta E. (dalej jako: organ I instancji), na podstawie art. 219 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z 2021 r., poz. 735 ze zm., dalej jako: k.p.a.) w związku z art. 4 ust. 1 pkt 3 oraz art. 13 ust. 1, 2 i 3 ustawy z 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 2040, dalej jako: u.o.p.p.u.w.), odmówił A. i R. S. (dalej jako: strona, wnioskodawcy lub skarżący) wydania zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości położonej w E. przy ul. R., oznaczonej w obrębie ewidencyjnym (...) - (...) jako działka nr (...) o pow. 0,0871 ha. W uzasadnieniu postanowienia podniesiono, że wnioskodawcy nabyli prawo użytkowania wieczystego przedmiotowej działki od poprzedników prawnych w dniu 21 czerwca 2019 r. Z treści aktu notarialnego wynika, że w chwili zawarcia umowy nieruchomość zabudowana była budynkiem niemieszkalnym w stanie surowym zamkniętym, a teren obejmujący działkę został oddany w użytkowanie wieczyste na podstawowy cel usługowy z ustaleniem stawki procentowej opłaty rocznej w wysokości 3%. W dacie nabycia działki nie była ona objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ani nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, czy też decyzja o ustaleniu lokalizacji celu publicznego. Wskazano, że decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną na przedmiotowej działce została wydana na wniosek strony w dniu 11 grudnia 2019 r. Następnie wnioskiem z 29 listopada 2021 r. strona wystąpiła do organu I instancji o zmianę stawki opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste z 3% na 1%, wskazując na fakt zakończenia budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego wolnostojącego. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego pismem z 25 listopada 2021 r. przyjął zawiadomienie strony o zakończeniu prac budowlanych, zaś 16 grudnia 2021 r. zostały dokonane oględziny nieruchomości, w wyniku których ustalono, że na przedmiotowej działce znajduje się budynek mieszkalny jednorodzinny w zabudowie wolnostojącej, częściowo podpiwniczony o trzech kondygnacjach nadziemnych. Mając na uwadze stan faktyczny oraz zapisy zawarte w operacie ewidencji gruntów (B-tereny mieszkaniowe oraz funkcja budynku - mieszkalna), z uwagi na to, że nastąpiła zamiana sposobu korzystania z nieruchomości organ I instancji zmienił stawkę opłaty rocznej z 3% na 1%. Podniesiono, że strona wystąpiła z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego działki w prawo własności w trybie art. 13 u.o.p.p.u.w. Jednakże zdaniem organu I instancji przepis art. 13 ust. 1 u.o.p.p.u.w. odnosi się do sytuacji dotyczącej rozpoczętej inwestycji budowlanej, która nie została formalnie zakończona przed 31 grudnia 2018 r. Inwestycja ta powinna dotyczyć zabudowy na cele mieszkaniowe zgodnej z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub z ustaleniami prawomocnej decyzji o warunkach zabudowy, a jedynie oddanie do użytkowania obiektów powstałych w wyniku tej inwestycji mogło nastąpić po 1 stycznia 2019 r. Zatem w przedmiotowej sprawie nie można zastosować tzw. opóźnionego przekształcenia i wydać zaświadczenia potwierdzającego przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w prawo własności z dniem oddania do użytkowania budynku mieszkalnego, gdyż przed 31 grudnia 2018 r. na przedmiotowej działce znajdował się budynek niemieszkalny w stanie surowym zamkniętym i nie było obowiązującego planu miejscowego ani decyzji o warunkach zabudowy, która określałaby mieszkalne przeznaczenie tej nieruchomości. Dopiero decyzja organu I instancji z 11 grudnia 2019 r., wydana po wejściu w życie przedmiotowych zapisów u.o.p.p.u.w., ustaliła warunki zabudowy i zagospodarowania terenu dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego jednorodzinnego. W związku z tym odmówiono wydania zaświadczenia o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00