Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 września 2022 r., sygn. III SA/Kr 44/22

Prawo miejscowe

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Tadeusz Kiełkowski (spr.) Sędziowie : SWSA Hanna Knysiak-Sudyka SWSA Katarzyna Marasek-Zybura Protokolant: Specjalista Agata Zaręba-Piotrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 września 2022 r. sprawy ze skargi R. Z. na uchwałę Nr XLVI/587/2018 Rady Gminy Mszana Dolna z dnia 13 kwietnia 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Mszana Dolna I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej: § 1 ust. 1 lit. b w zakresie słów "Mszana Górna - 1"; § 1 ust. 2 lit. b w zakresie słów "Mszana Górna - 0"; § 1 ust. 3 lit. b w zakresie słów "Mszana Górna - 0"; II. zasądza od Rady Gminy Mszana Dolna na rzecz skarżącego R. Z. kwotę 797 zł (siedemset dziewięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 3 grudnia 2021 r. R. Z. wniósł skargę na "uchwałę Rady Gminy Mszana Dolna nr XLVl/587/2018 z dnia 13 kwietnia 2018 r. zmienioną uchwałą Rady Gminy Mszana Dolna nr XXXVI/386/21 z dnia 9 lipca 2021 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Mszana Dolna". Skarżący wskazał, że zaskarża tę uchwałę w zakresie §1 pkt 1 lit. b, §1 pkt 2 lit. b oraz §1 pkt 3 lit. b uchwały, tj. w zakresie, w jakim ustala ona maksymalną liczbę zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych poszczególnych rodzajów przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży na terenie Gminy. Skarżący zarzucił zaskarżonej uchwale: 1) naruszenie prawa materialnego, a to art. 22 Konstytucji RP statuującego zasadę swobody działalności gospodarczej oraz art. 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, zgodnie z którym podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach, podczas gdy ustanowione w uchwale limity zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu do 4,5% i piwa, powyżej 4,5% do 18% (z wyjątkiem piwa) oraz powyżej 18% przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży w sposób nadmierny i nieuzasadniony okolicznościami faktycznymi ograniczają swobodę działalności gospodarczej skarżącego, prowadzącego przedsiębiorstwo w zakresie rekreacji i organizowania imprez – gdyż dla miejscowości Mszana Górna, w której znajduje się prowadzony przez skarżącego lokal, nie przewidziano wydania żadnego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych któregokolwiek rodzaju, zaś: a) dla miejscowości o podobnej liczbie mieszkańców, w których również znajdują się placówki edukacyjne, kościoły parafialne oraz inne budynki użyteczności publicznej, posiadających podobne walory turystyczne i rekreacyjne, w zaskarżonej uchwale przewidziana została możliwość wydania stosownych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu do 4,5% oraz piwa przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży: dla sołectwa Kasinka Mała – 2 zezwolenia, dla sołectwa Kasina Wielka – 2 zezwolenia, dla sołectwa Raba Niżna – 2 zezwolenia, dla sołectwa Łętowe – 1 zezwolenie, dla sołectwa Olszówka – 1 zezwolenie, zaś liczba zezwoleń przewidziana dla sołectwa Lubomierz na podstawie uchwały z dnia 9 lipca 2021 r. zwiększyła się z 1 do 2; b) dla miejscowości o podobniej liczbie mieszkańców, w których również znajdują się placówki edukacyjne, kościoły parafialne oraz inne budynki użyteczności publicznej, posiadających podobne walory turystyczne i rekreacyjne, w zaskarżonej uchwale przewidziana została możliwość wydania stosownych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 4.5% do 18% z wyjątkiem piwa przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży: dla sołectwa Kasinka Mała – 1 zezwolenie, dla sołectwa Kasina Wielka – 2 zezwolenia, dla sołectwa Lubomierz – 1 zezwolenie; c) dla miejscowości o podobnej liczbie mieszkańców, w których również znajdują się placówki edukacyjne, kościoły parafialne oraz inne budynki użyteczności publicznej, posiadających podobne walory turystyczne i rekreacyjne, w zaskarżonej uchwale przewidziana została możliwość wydania stosownych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 18% przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży: dla sołectwa Kasinka Mała – 1 zezwolenie, zaś liczba zezwoleń przewidziana dla sołectwa Kasina Wielka na podstawie uchwały z dnia 9 lipca 2021 r. zwiększyła się z 0 do 2, a dla sołectwa Lubomierz – z 0 do 1; 2) naruszenie prawa materialnego, a to art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 26 października 2018 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi poprzez przekroczenie granic ustawowej delegacji do wydawania aktów prawa miejscowego przewidzianej w ww. przepisach, gdyż zarówno z uzasadnienia uchwały z dnia 9 lipca 2021 r., jak i z samego przebiegu obrad Rady Gminy Mszana Dolna w dniu 9 lipca 2021 r., wynika, iż podjęta uchwała nie reguluje liczby zezwoleń na sprzedaż alkoholu w poszczególnych sołectwach gminy w sposób abstrakcyjny, ale odnosi się do konkretnych przedsiębiorców ubiegających się o uzyskanie takiego zezwolenia, wychodząc poza ramy ustawowej delegacji, co w konsekwencji prowadzi do sytuacji, w której to rada gminy jest organem w sposób uznaniowy decydującym o udzieleniu zezwolenia na sprzedaż alkoholu konkretnym przedsiębiorcom, podczas gdy jej rolą jest wyłącznie ustalenie jasnych, przejrzystych kryteriów ich wydawania dotyczących limitów zezwoleń oraz lokalizacji punktu sprzedaży. Skarżący wniósł o: 1) stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w zakresie zmienionym uchwałą Rady Gminy Mszana Dolna nr XXXVl/386/21 z dnia 9 lipca 2021 r., tj. w zakresie § 1 ust. 1 lit. b oraz § 1 ust. 3 lit. b uchwały; 2) orzeczenie o niezgodności z prawem zaskarżonej uchwały w pozostałym zakresie; 3) zasądzenie od organu na rzecz skarżącego kosztów postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych. W uzasadnieniu skargi skarżący przedstawił argumentację na poparcie sformułowanych zarzutów i wniosków.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00