Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 lutego 2022 r., sygn. II SA/Gl 1120/21

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska, Sędziowie Asesor WSA Aneta Majowska, Sędzia WSA Renata Siudyka (spr.), Protokolant specjalista Ewa Bojarska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 lutego 2022 r. sprawy ze skargi M.J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta C. z dnia [...]r. nr [...]; 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie na rzecz skarżącego kwotę 497 (czterysta dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją nr [...] z dnia [...] r., Prezydent Miasta C. ustalił M. J. (skarżący) opłatę za pobyt ojca A. J. - w Domu Pomocy Społecznej w L. (DPS) począwszy od dnia 13 stycznia 2021 r., w tym za okres od 13 stycznia do 31 stycznia 2021 r. w kwocie 916,18 zł od 1 lutego do 28 lutego 2021 r. w kwocie 1.095,55 zł, a od 1 marca 2021 r. po 739,44 zł miesięcznie. Jako podstawę prawną decyzji organ wskazał m.in. art. 59 ust. 1, art. 61 ust. 1 pkt 2, ust. 2 pkt 2, ust. 2d i 2f, art. 110 ust. 7 i ust. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 ze zm. - dalej "u.p.s.").

Uzasadniając swoje stanowisko organ I instancji przywołał przepisy ustawy o pomocy społecznej regulujące zasady ustalania odpłatności za pobyt członka rodziny w domu pomocy społecznej. Przedstawił tok przeprowadzonego postępowania administracyjnego, ustalenia poczynione w trakcie rozpatrywania sprawy, osoby zobowiązane do ponoszenia odpłatności za pobyt A. J. w DPS oraz sytuację dochodową skarżącego. W zakresie tym organ I instancji ustalił na podstawie wywiadu środowiskowego przeprowadzonego w dniu [...] r., iż skarżący prowadzi trzyosobowe gospodarstwo domowe, dochód rodziny w grudniu 2020 r. wyniósł 9.370,26 zł, co w przeliczeniu na osobę w rodzinie daje kwotę 3.123,42 zł, w styczniu 2021 r. dochód wyniósł 8.038,65 zł, co w przeliczeniu na osobę w rodzinie stanowi kwotę 2.679,55 zł, natomiast w lutym 2021 r. dochód wynosił 6.970,33z1, na osobę w rodzinie stanowił kwotę 2.323,44 zł, a 300% ustawowego kryterium dochodowego na osobę w rodzinie wynosi 1.584,00 zł. Organ I instancji wskazał, że dochód na osobę w rodzinie przekracza 300% ustawowego kryterium o kwoty: za grudzień 2020 r. -1.539,42 zł, za styczeń 2021 r. - 1.095,55 zł, a od lutego - 739,44 zł. Stwierdził dalej, że ojciec skarżącego jest mieszkańcem DPS od dnia 13 stycznia 2021 r. do nadal. Do partycypowania w kosztach jego utrzymania w DPS zobowiązane są dwie osoby. Dalej wyjaśnił, że przy piśmie z dnia 22 marca 2021 r. przesłano do skarżącego umowę na ponoszenie opłaty za pobyt ojca w DPS, która nie została przez stronę podpisana. Zatem organ I instancji mając na uwadze przepis art. 61 ust.1 pkt 2 lit.b i lit.d u.p.s., ustalił skarżącemu opłatę za pobyt ojca w DPS, począwszy od 13 stycznia 2021 r. w wysokości różnicy pomiędzy dochodem na osobę w rodzinie a 300% ustawowego kryterium. Organ I instancji wyjaśnił, że osoby wnoszące opłatę lub zobowiązane do wnoszenia opłaty za pobyt mieszkańca w DPS mogą być zwolnione częściowo lub całkowicie na ich wniosek zgodnie z art. 64 u.p.s.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00