Wyrok WSA w Lublinie z dnia 7 grudnia 2021 r., sygn. II SA/Lu 431/21
Dostęp do informacji publicznej
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec Sędziowie Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca) Asesor WSA Brygida Myszyńska-Guziur po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 7 grudnia 2021 r. sprawy ze skargi S. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] kwietnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze decyzją z dnia [...] kwietnia 2021 r. nr [...], po rozpatrzeniu odwołania S. S. od decyzji Wójta Gminy T. z dnia [...] kwietnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej, utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję organu pierwszej instancji. W uzasadnieniu powyższego rozstrzygnięcia Kolegium wskazało, że S. S. wnioskiem z dnia [...] lutego 2021 r. zwrócił się do Wójta Gminy T. o udostepnienie, w trybie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 2176 ze zm., dalej jako "u.d.i.p."), wykazu podatników za lata 2014-2020, którym umorzono zaległości podatkowe lub odroczono termin płatności. Informacja w powyższym zakresie została udostępniona wnioskodawcy pismem z dnia [...] marca 2021 r., przy czym decyzją z dnia [...] marca 2021 r. nr [...] organ pierwszej instancji odmówił udostępnienia wykazu tych podatników, którym umorzono zaległości podatkowe lub odroczono termin płatności podatku lub zaległości podatkowej w kwocie do 500,00 zł. Decyzja ta stała się ostateczna. Następnie wnioskiem z dnia [...] marca 2021 r. S. S. ponownie wystąpił do Wójta Gminy T. o udostępnienie informacji publicznej, podkreślając, że wnosi o wskazanie wszystkich podatników, którym umorzono lub odroczono zaległości podatkowe w latach 2014-2021, wraz z podaniem kwot poszczególnych zaległości. Pismem z dnia [...] marca 2021 r. Wójt Gminy T. udostępnił wnioskodawcy wykaz podatników, którym umorzono zaległości podatkowe w kwocie powyżej [...] zł, wraz z podaniem kwot poszczególnych zaległości. Z kolei decyzją z dnia [...] kwietnia 2021 r. nr [...] Wójt Gminy T. odmówił udostępnienia wykazu podatników, wraz z podaniem kwot, którym umorzono zaległości podatkowe lub odroczono termin płatności podatku lub zaległości podatkowej w kwocie do 500 zł (pkt 1 rozstrzygnięcia) a także udostępnienia wysokości kwot podatników, którym odroczono termin płatności podatku lub zaległości podatkowej w kwocie powyżej 500,00zł (pkt 2 rozstrzygnięcia). W uzasadnieniu organ pierwszej instancji wskazał, że w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 1325 ze zm., aktualny t.j. - Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm., dalej jako "o.p."), w tym jej art. 293 § 1, zgodnie z którym indywidualne dane zawarte w deklaracji oraz innych dokumentach składanych przez podatników, płatników lub inkasentów objęte są tajemnicą skarbową. Powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych organ stwierdził, że w trybie u.d.i.p. mogą być udostępniane zbiorcze, niezindywidualizowane dane, dotyczące prowadzonych przez organy podatkowe spraw, natomiast nie mogą być udzielane żadne informacje indywidualne, jako objęte tajemnicą skarbową. Katalog danych indywidualnych, który jest wyłączony spod ochrony jako tajemnica skarbowa, określony został w przepisach szczególnych, tj. art. 37 ust. 1 pkt 2 lit. "f" i art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 305 ze zm., dalej jako "u.f.p."), zgodnie z którymi zarząd jednostki samorządu terytorialnego podaje do publicznej wiadomości informację obejmującą wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 złotych, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia. Powołany przepis nakazuje jednak upublicznienie kwoty ulgi jedynie w przypadku umorzenia i to w kwocie przewyższającej 500 zł. Organ uznał wobec tego za zasadne udostępnienie danych indywidualnych podatników wyłącznie w zakresie udzielonych ulg w kwocie powyżej 500 zł, natomiast dane na temat umorzeń nieprzekraczających tej wysokości zakwalifikował jako tajemnica skarbowa.