Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 17 grudnia 2021 r., sygn. III SA/Kr 371/21

Prawo miejscowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Elżbieta Czarny-Drożdżejko Sędziowie : WSA Katarzyna Marasek-Zybura WSA Tadeusz Kiełkowski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 17 grudnia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi G. K. na uchwałę Nr XXI/206/2020 Rady Powiatu Dąbrowskiego w Dąbrowie Tarnowskiej z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu dąbrowskiego na rok 2021 oddala skargę

Uzasadnienie

Pismem z dnia 29 stycznia 2021 r. G. K. wniósł skargę na uchwalę Nr XXI/206/2020 Rady Powiatu Dąbrowskiego w Dąbrowie Tarnowskiej z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu dąbrowskiego na rok 2021. Skarżący zaznaczył, że zaskarża tę uchwałę w części, a konkretnie § 2 ust. 1 uchwały w zakresie, w jakim odsyła do załącznika do uchwały "Harmonogram Całodobowy Dyżurów Aptek Ogólnodostępnych na terenie Powiatu Dąbrowskiego w 2021 r." Skarżący zarzucił zaskarżonej uchwale naruszenie prawa materialnego w postaci art. 94 ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne poprzez uchwalenie rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu dąbrowskiego niedostosowanego do możliwości przedsiębiorców prowadzących apteki, wskutek czego nie została zapewniona dostępność świadczeń apteki, a potrzeby ludności nie są zaspokojone. Skarżący wniósł o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały, ewentualnie stwierdzenie wydania jej z naruszeniem prawa, a także o zasądzenie od organu na rzecz skarżącego zwrotu kosztów postępowania sądowego.

W uzasadnieniu skargi skarżący podniósł, że Rada Powiatu Dąbrowskiego dnia 17 grudnia 2020 r. m.in. na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne podjęła uchwałę Nr XXI/206/2020 w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu dąbrowskiego na rok 2021. Załącznik uchwalony na postawie § 2 ust. 1 uchwały zawiera szczegółowy harmonogram aptek, na które został nałożony obowiązek pełnienia dyżurów całodobowych w powiecie dąbrowskim w 2021 roku. Jednakże obowiązkiem tym zostały obarczone jedynie apteki z miasta Dąbrowa Tarnowska, bez uwzględnienia pozostałych 7 aptek ogólnodostępnych działających na terenie powiatu poza miastem. Interes prawny skarżącego został naruszony wspomnianą uchwałą Rady Powiatu, ponieważ nakłada ona na niego dodatkowe obowiązki. W aktualnym harmonogramie na rok 2021 apteka ogólnodostępna prowadzona przez skarżącego ma obowiązek sprawować dyżury całodobowe przez 41 dni. Oczywiste jest, że gdyby harmonogramem objęto również pozostałe 7 aptek z terenu powiatu dąbrowskiego, to wymiar dyżurów byłby znacznie mniejszy. Zakładając, że także pozostałe apteki byłyby obarczone obowiązkiem dyżurowym, to na każdą aptekę przypadałoby 22 lub 23 dni dyżurów całodobowych w ciągu roku. W związku z tym interes prawny skarżącego we wniesieniu niniejszej skargi należy uznać za uzasadniony.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00