Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 8 grudnia 2021 r., sygn. I SA/Bk 522/21
Podatek akcyzowy
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Dariusz Marian Zalewski (spr.), Sędziowie sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz, asesor sądowy WSA Justyna Siemieniako, Protokolant starszy sekretarz sądowy Marta Marczuk, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 8 grudnia 2021 r. sprawy ze skargi G. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. z dnia [...] września 2021 r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym w związku z naruszeniem warunków zwolnienia od akcyzy nabycia wewnątrzwspólnotowego paliwa silnikowego przeznaczonego do użycia podczas transportu w pojeździe oddala skargę
Uzasadnienie
1. Przedmiotem skargi jest decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. (dalej jako: DIAS) z dnia [...] września 2021 r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. z dnia [...] czerwca 2021 r. nr [...], w której określono G. (dalej jako: Skarżący) wysokość zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu naruszenia w dniu [...] kwietnia 2017 r. warunków zwolnienia od akcyzy nabycia wewnątrzwspólnotowego paliwa silnikowego przeznaczonego do użycia podczas transportu w pojeździe [...] na kwotę 150 zł z terminem płatności na dzień 25 maja 2017 r.
2. W uzasadnieniu decyzji, organ wskazując m.in. na brzmienie art. 8 ust. 1 pkt 4, art. 2 ust. 1 pkt 9, art. 86 ust. 1, art. 33 ust. 1, 2, 5 i 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2014 r. poz. 752 ze zm. - dalej jako "u.p.a.") uznał, że skarżący naruszył warunki zwolnienia od akcyzy nabytego wewnątrzwspólnotowo oleju napędowego przewożonego w zbiorniku pojazdu drogowego o numerze rejestracyjnym [...], poprzez usunięcie go ze zbiornika wskazanego pojazdu.
Zdaniem organu zgromadzony w sprawie materiał dowodowy wskazuje, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej skarżący użytkował ciągnik siodłowy o ww. nr rej. W okresie od 13 marca 2017 r. do 7 kwietnia 2017 r. ww. pojazdem realizowano usługi transportowe na terenie Unii Europejskiej. Z ustaleń organów podatkowych wynika, że ciągnik o ww. numerze rejestracyjnym wraz z naczepą kierowany przez kierowcę S. M. wyjechał z S. w dniu 13 marca 2017 r. (stan licznika 135.874 km) i po wykonaniu szeregu przewozów ładunków na terenie Unii Europejskiej powrócił do S. na bazę firmy w dniu 7 kwietnia 2017 r. (stan licznika 146.372 km). Na podstawie karty pracy kierowcy oraz listy tankowań, stwierdzono, że na terenie Francji kierowca w dniu 24 marca 2017 r. zatankował do pojazdu 300 litrów paliwa. Następnie na podstawie karty pracy kierowcy oraz listy tankowań, a także na podstawie wydruku z ewidencji firmy stwierdzono, że po wykonaniu wskazanego przewozu, zgodnie z zasadami obowiązującymi w firmie, kierowca na terenie bazy firmy w dniu 7 kwietnia 2017 r. zatankował 1102 litrów oleju napędowego. Tego samego dnia następny kierowca zatankował do pojazdu jeszcze 10 litrów paliwa, uzupełniając zbiorniki przedmiotowego pojazdu do pełna. W sumie w dniu 7 kwietnia 2017 r. na terenie bazy firmy zatankowano zatem do pojazdu 1112 l oleju napędowego.