Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 4 listopada 2021 r., sygn. IV SA/Wa 734/21

Odpady

 

Warszawa, 4 listopada 2021 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie: Przewodniczący Sędzia WSA Kaja Angerman (spr.) Sędzia WSA Tomasz Wykowski Sędzia SO del. Aleksandra Westra po rozpoznaniu w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym 4 listopada 2021 r. sprawy ze skargi [...] Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na postanowienie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z [...] marca 2021 r. nr [...] w przedmiocie wydania negatywnej opinii o uznaniu produktu ubocznego za odpad oddala skargę.

Uzasadnienie

IV SA/Wa 734/21

Uzasadnienie

Główny Inspektor Ochrony Środowiska postanowieniem z [...] marca 2021 r. po rozpoznaniu zażalenia [...] Sp. z o. o. w [...], utrzymał w mocy postanowienie [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] maja 2019 r., znak: [...], w którym wydał negatywną opinię w przedmiocie uznania odpadu w postaci zawartości piaskowników, określonego kodem 19 08 02, powstającego w miejskiej oczyszczalni ścieków w [...] za produkt uboczny.

Postanowienie było wynikiem następujących ustaleń faktycznych i oceny prawnej.

W zgłoszeniu z dnia [...] marca 2019 r., spółka poinformowała, że na terenie swoich obiektów, w tym oczyszczalni ścieków, wytwarza odpad — zawartość piaskowników o kodzie 19 08 02, których ilość, na podstawie decyzji Starosty [...] z dnia [...] czerwca 2016 r., znak: [...], wynosi 500 Mg na rok. Uznanie zawartości piaskowników za produkt uboczny mogłoby służyć do: wymiany gruntu po wykonaniu robót wodno - kanalizacyjnych, wzmacniania skarp na terenie oczyszczalni ścieków , umacniania grobli stawów, odtwarzania nawierzchni z kostki brukowej po robotach na sieci wodno - kanalizacyjnej, posypywania dróg i chodników na terenie obiektów spółki podczas okresu zimowego.

Wnioskodawca wskazał, że odpad 19 08 02 jest wytwarzany dzięki zastosowaniu w instalacji oczyszczania ścieków nowoczesnych urządzeń pozwalających oddzielić frakcję organiczną od mineralnej, która zostaje poddana dodatkowym procesom płukania. W efekcie w zawartości piaskowników pozostaje jedynie piasek, który może stanowić produkt uboczny. Ilość wyprodukowanego piasku w ciągu roku wynosi 270-275 Mg i jest pięciokrotnie mniejsza niż ilość wykorzystywana do wymiany gruntu po robotach wodno-kanalizacyjnych oraz do odtworzenia nawierzchni z kostki brukowej oraz jej klinowania po robotach na sieci wodno — kanalizacyjnej zarządzanej przez Wnioskodawcę. Ilość surowca do powyższych robót konieczna do zakupu z pobliskiej żwirowni została określona przez Stronę na poziomie 1500 Mg rocznie. W celu wzmacniania grobli i skarp, piasek z piaskowników ma zostać wymieszany z innymi produktami, które pozwolą na uzyskanie dobrego jakościowo materiału. Dalsze wykorzystanie produktu jest pewne również z uwagi na konieczność uzupełnienia piasku do posypywania dróg w okresie zimowym. Spółka przedstawiła również badania przeprowadzone w październiku i listopadzie 2016 r., listopadzie 2017 r. oraz styczniu i lutym 2019 r., które mają stanowić dowód braku negatywnego wpływu na środowisko. Zdaniem Wnioskodawcy piasek z piaskowników spełnia wszystkie warunki określone w przepisie ustawy o odpadach do uznania za produkt uboczny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00