Orzeczenie
Wyrok WSA w Opolu z dnia 30 listopada 2021 r., sygn. II SA/Op 523/21
Oświata
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Sobieralski Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Bogusz Sędzia WSA Daria Sachanbińska (spr.) Protokolant st. insp. sądowy Katarzyna Stec po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 listopada 2021 r. sprawy ze skargi Powiatu [...] na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody [...] z dnia [...], nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie powołania składu osobowego komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora liceum oddala skargę.
Uzasadnienie
W dniu [...] Zarząd Powiatu w [...], działając na podstawie art. 63 ust. 14 w związku z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.), zwanej dalej Prawem oświatowym, podjął uchwałę Nr [...], w sprawie powołania składu osobowego komisji konkursowej do przeprowadzenia konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego [...] w [...].
Powyższa uchwała wpłynęła w dniu 13 sierpnia 2021 r. do Wojewody [...] jako organu nadzoru, w celu oceny jej zgodności z prawem.
Następnie Wojewoda [...], działając na podstawie art. 79 ust. 1 ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920), zwanej dalej w skrócie u.s.p., rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...], nr [...], stwierdził nieważność ww. uchwały z powodu istotnego naruszenia prawa. Rozstrzygnięcie to zostało doręczone Powiatowi [...] w dniu 23 sierpnia 2021 r. za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej.
Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie, Wojewoda wskazał, że analizowana uchwała została podjęta w toku wadliwie zainicjowanej procedury konkursowej, w której naruszono art. 63 ust. 1 i ust. 10 w zw. z art. 29 ust. 1 pkt 2 Prawa oświatowego, § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1428), zwanego dalej rozporządzeniem, § 68 ust. 1, ust. 3, ust. 4, ust. 5 i § 72 ust. 4 uchwały Nr [...] Rady Powiatu w [...] z dnia [...] w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu [...]. Wskazał organ, że zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia konkurs na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej i publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki ogłasza organ prowadzący przedszkole, szkołę lub placówkę. Natomiast podstawową prawną formą działania zarządu powiatu jest uchwała zarządu, która w myśl art. 77 u.s.p. podlega nadzorowi wojewody sprawowanemu na podstawie kryterium zgodności z prawem. Tymczasem organ nadzoru ustalił, że Zarząd Powiatu w [...] nie podjął uchwały w przedmiocie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego [...] w [...]. Na żądanie Wojewody przesłał jedynie wyciąg z protokołu nr [...] z posiedzenia Zarządu Powiatu w [...] z dnia 15 czerwca 2021 r., w trakcie którego procedowano kwestię ogłoszenia konkursu. Z dokumentu tego nie wynika jednak, że Zarząd Powiatu w [...] podjął uchwałę w przedmiocie ogłoszenia konkursu. Dodatkowo w piśmie z dnia 19 sierpnia 2021 r. Starosta [...] poinformował organ nadzoru, że Zarząd Powiatu w [...] na posiedzeniu w dniu 15 czerwca 2021 r. w głosowaniu jawnym podjął jednogłośnie uchwałę, decydując o wszczęciu procedury przeprowadzenia konkursu na stanowisko dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego [...] w [...] poprzez ogłoszenie konkursu. Do pisma załączone zostały - nieopatrzone datą i miejscem złożenia - oświadczenia Starosty [...], Wicestarosty [...] oraz etatowego członka Zarządu poświadczające tę okoliczność. Podkreślił Wojewoda, że przedstawionemu wyciągowi z protokołu nie sposób przyznać waloru uchwały, ponieważ nie spełnia on wymagań określonych w Statucie, a według § 68 ust. 1 tego aktu sprawy należące do kompetencji Zarządu rozstrzygane są w formie uchwał bądź decyzji administracyjnych, które muszą spełniać określone warunki formalne, są odpowiednio ewidencjonowane, ogłaszane i przechowywane. Tak więc w procedowanej kwestii Zarząd Powiatu w [...] winien podjąć uchwałę, która powinna zostać podpisana przez wszystkich członków Zarządu obecnych na posiedzeniu. Uchwale należało nadać kolejny numer i powinna ona zostać zaewidencjonowana w Rejestrze Uchwał Zarządu. Ponadto w protokole z posiedzenia Zarządu konieczne było odnotowanie wyników głosowania nad uchwałą, które ogłosił Starosta. Warunki te nie zostały jednak spełnione. Wojewoda zwrócił również uwagę na bezwzględnie obowiązujący charakter norm statutowych, które muszą być przestrzegane przez organy jednostki samorządu terytorialnego. Podał też, że postępowanie konkursowe mające na celu wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora szkoły rozpoczyna się z chwilą ogłoszenia konkursu. Z kolei uchybienia zaistniałe na etapie ogłoszenia konkursu mogą spowodować, że dalsze postępowanie także będzie nieprawidłowe. Z kolei konsekwencją uznania, że uchwała Nr [...] została podjęta w toku wadliwie zainicjowanej procedury konkursowej na stanowisko dyrektora [...] Liceum Ogólnokształcącego w [...] jest - według Wojewody - stwierdzenie jej nieważności. Brak było bowiem podstawy prawnej do powołania komisji konkursowej i przeprowadzenia dalszych czynności konkursowych przez tę komisję. W końcowej części rozstrzygnięcia organ nadzoru przedstawił sposób rozumienia pojęcia "istotnego naruszenie prawa", do którego należy zaliczyć podjęcie aktu przez organ niewłaściwy, brak podstawy do podjęcia aktu określonej treści, niewłaściwe zastosowanie przepisu prawnego będącego podstawą podjęcia aktu czy też naruszenie procedury podjęcia aktu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right