Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 30 listopada 2021 r., sygn. I SA/Kr 1185/21

Interpretacje podatkowe; Podatek od nieruchomości

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Paweł Dąbek (spr.) Sędziowie WSA Maja Chodacka WSA Agnieszka Jakimowicz po rozpoznaniu w dniu 30 listopada 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi Z. G. K. i M. w C. na interpretację indywidualną Wójta Gminy z dnia 13 lipca 2021 r., nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości 1. uchyla zaskarżoną interpretację w całości, 2. zasądza od Wójta Gminy na rzecz Z. G. K. i M. w C. kwotę 680 (słownie: sześćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 29 czerwca 2021 r. Z. G. K. i M. w C. dalej: Strona skarżąca) zwrócił się do Wójta Gminy (dalej: Wójt) o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od nieruchomości.

Opisując stan faktyczny Strona skarżąca podała, że jest wyodrębnioną pod względem organizacyjnym i finansowym jednostką budżetową Gminy, wykonującą zadania Gminy o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców Gminy w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Na mocy statutu zatwierdzonego uchwałą nr XXII/398/20]2 Rady Gminy Chełmiec Strona Skarżąca konserwuje, utrzymuje, obsługuje i eksploatuje gminną sieć wodociągową i kanalizacyjną, a także świadczy usługi w zakresie dostawy i odbioru ścieków. Strona skarżąca jest także administratorem należącej do Gminy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, w skład której wchodzą budynki oczyszczalni ścieków oraz budowli. Decyzją Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w K. z dnia 25 maja 2018 r., [...] na okres od lipca 2018 r. do lipca 2021 r. na terenie Gminy została ustalona taryfa za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (dalej: Taryfa). W treści uzasadnienia wniosku w sprawie zatwierdzenia Taryfy wskazano m.in.: "Przychody z planowanej taryfy pokrywają koszty, pozwalając na utrzymanie standardu jakości świadczonych usług oraz jego poprawę w sensie niezawodności świadczonych usług poprzez wykonanie szeregu inwestycji i remontów zmniejszających awaryjność układu wodociągowego i kanalizacyjnego (pkt 2 uzasadnienia); Zakład zaplanował koszty na okres obowiązywania taryf na podstawie kosztów roku poprzedzającego okres obowiązywania taryf. Na podstawie tych kosztów Zakład ustala niezbędne przychody jako sumę składników: 1. wynagrodzeń oraz świadczeń na rzecz pracowników, zwiększonych o prognozowany na okres obowiązywania taryf średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, 2. materiałów i energii elektrycznej, zwiększonych o prognozowany na okres obowiązywania taryfy średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, 3. usług obcych i pozostałych kosztów, zwiększonych o prognozowany na okres obowiązywania taryf średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, 4. podatków i opłat oszacowanych na podstawie planowanych oraz obowiązujących stawek na rok obowiązywania taryf Zakład planuje, że niezbędne przychody ze sprzedaży wody oraz odbioru ścieków pokryją koszty (pkt 4 Uzasadnienia). Dalej Strona skarżąca podała, że z Tabeli D. "Alokacja niezbędnych przychodów przedsiębiorstwa wodociągowo - kanalizacyjnego według taryfowych grup odbiorców usług w okresie obowiązywania nowych taryf według taryfowych grup odbiorców usług w okresie obowiązywania taryf", wynika, iż przewidywana marża zysku w okresie obowiązywania Taryfy jest na poziomie zerowym, a prognozowane w nich przychody mają jedynie pokryć koszty związane z działalnością wodnokanalizacyjną. Zdaniem Strony skarżącej, powyższe jednoznacznie wskazuje, że jej intencją nie jest osiąganie zysku z tytułu realizacji zadań w zakresie zaopatrywania mieszkańców w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przy wykorzystaniu Infrastruktury. Wszelkie przychody przewidziane w Taryfie służą bowiem wyłącznie do pokrycia kosztów związanych z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb Gminy, tj. przede wszystkim wydatków koniecznych na utrzymanie i eksploatację Infrastruktury.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00