Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 5 listopada 2021 r., sygn. II SA/Gl 833/21

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Sędziowie Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.),, Sędzia WSA Rafał Wolnik, Protokolant sekretarz sądowy Barbara Urban, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 listopada 2021 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia "A" w W. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie zwrotu wywłaszczonej nieruchomości oddala skargę.

Uzasadnienie

Starosta [...] decyzją z [...] Nr[...] wydaną na podstawie art. 105 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego w związku z art. 136 ust. 3 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 ) po rozpatrzeniu wniosku A (dalej jako strona lub skarżący) umorzył postępowanie w sprawie zwrotu wywłaszczonej nieruchomości położonej w gminie [...] oznaczone jako dz. 1 o powierzchni 2,7459 ha i dz. 2 o powierzchni 6,8268 ha. W uzasadnieniu decyzji organ ten wskazał, że wnioskiem z 6 lipca 2021 r. strona reprezentowana przez adwokata A. I. wystąpiła o zwrot powyższych nieruchomości jak również zaznaczono, że w przypadku nieuwzględnienia wniosku występuje o odszkodowanie w wysokości równej wartości nieruchomości. W dalszej części uzasadnienia przybliżono czynności prawne związane z przejmowaniem nieruchomości przez Skarb Państwa, jak również działania zmierzające do wydzielenia nieruchomości objętych wnioskiem o zwrot. Przybliżono sytuację związaną z ustaleniem statusu strony w przedmiotowym postępowaniu, a w szczególności przybliżono kwestie związane z następstwem prawnym współcześnie funkcjonującego A ze związkiem utworzonym przed wybuchem drugiej wojny światowej. Powyższe ustalenia pozwoliły ustalić, że wnioskodawcy przysługuje w sprawie status strony. Następnie organ pierwszej instancji przywołał regulacje prawne dotyczące możliwości zwrotu nieruchomości jeżeli stała się ona zbędna na cele określone w decyzji wywłaszczeniowej. W oparciu o informacje przekazane przez stronę ustalono, że wnioskodawca po zakończeniu drugiej wojny światowej władał przedmiotową nieruchomością przez okres 2,5 roku, a następnie z przyczyn politycznych został pozbawiony możliwości korzystania z niej i został faktycznie wywłaszczony. Po tych ustaleniach organ pierwszej instancji odniósł się do obowiązujących regulacji prawnych we wskazanym zakresie i podkreślił, że w obecnym stanie prawnym sposób przejęcia spornych nieruchomości przez Skarb Państwa pozostaje bez wpływu na przedmiotowe rozstrzygnięcie. Podkreślono, że postanowienia art. 136 ust. 3 i 4 ustawy o gospodarce nieruchomościami odnoszą się do wywłaszczenia ujmowanego w sposób ścisły, a zatem do stosownego aktu administracyjnego, a po myśli art. 216 pojęcie wywłaszczenia obejmuje ustawy wymienione we wskazanym przepisie. W konsekwencji organ ten uznał, że sporne nieruchomości nie podlegają zwrotowi w oparciu o postanowienia art. 136 ust. 3 i 4 oraz art. 216 przywoływanej powyżej ustawy. Nadto podkreślono, że zwrot jest możliwy jedynie wówczas, gdy nieruchomość stanowi własność Skarbu Państwa lub też jednostki samorządu terytorialnego. W końcowej części uzasadnienia organ administracji publicznej odniósł się do zgłoszonego żądania wypłaty odszkodowania i nie znalazł podstaw prawnych dla jego uwzględnienia. Postępowanie zostało umorzone, ponieważ jego prowadzenie stało się bezprzedmiotowe z uwagi na nie spełnienie przez stronę przesłanki warunkującej merytoryczne rozpatrzenie wniosku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00