Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 25 listopada 2021 r., sygn. II SA/Gl 939/21

Pomoc społeczna

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Sędziowie Asesor WSA Tomasz Dziuk, Sędzia WSA Renata Siudyka, Protokolant specjalista Magdalena Dąbek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 listopada 2021 r. sprawy ze skargi Gminy Miasta J. na rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie strategii rozwiązywania problemów społecznych uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.

Uzasadnienie

Wojewoda Śląski, działając na podstawie art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (obecnie tj.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1372, dalej: "u.s.g."), rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] r. stwierdził nieważność uchwały nr [...] Rady Miejskiej w J. z dnia [...] r. w sprawie przyjęcia Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych dla miasta J. na lata 2021-2030, jako sprzecznej z art. 16b ust. 2 pkt 3 lit. c) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (obecnie t.j.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 z późn. zm., dalej: "ustawa"). W uzasadnieniu podał, że analiza treści uchwały oraz przedmiotowej Strategii, stanowiącej załącznik nr 1 do uchwały wykazała, iż nie określono w niej tzw. "ram finansowych". W pkt 18 (a nie jak wskazano w spisie treści w pkt 19) części IV "Część strategiczna" załącznika nr 1 do uchwały (str. 63) Rada określiła ramy finansowe. W przepisach tych postanowiła, iż: "Ramy finansowe w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych określają przyznany limit środków, które gmina przeznacza na realizację zadań. W danym roku budżetowym ramy finansowe zawarte w budżecie J. będą aktualizowane w oparciu o dostępne środki budżetu, na podstawie realizowanych kierunków działań określonych programami sektorowymi" (cytat). Zdaniem organu nadzoru, potencjalne źródła finansowania Strategii i wynikających z niej programów określono jako: budżet państwa, budżet samorządu województwa, budżet gminy, środki państwowych funduszy celowych, fundusze unijne oraz inne zagraniczne mechanizmy finansowe, środki własne organizacji pozarządowych, darowizny rzeczowe i finansowe (punkty a-f, str. 63). Zatem Rada ograniczyła się jedynie do podania ogólnikowych elementów ram finansowych, bez wskazania wymiernych wartości oraz określenia "źródła finansowania" przedmiotowej Strategii, ale nie ustaliła ram finansowych Strategii, tj. m.in. planowaną (szacowaną, przewidywaną) kwotę środków (np. maksymalną), która będzie przeznaczona na jej realizację. Brak ten wskazuje na naruszenie art. 16b ust. 2 pkt 3 lit. c) ustawy. Odnosząc się do treści złożonych wyjaśnień organ nadzoru stwierdził, że w literaturze wskazuje się, by strategia zawierała co najmniej źródła finansowania i prognozowane kwoty maksymalne w każdym roku obowiązywania dokumentu. Pożądane byłoby również podanie źródeł finansowania i kosztów każdego zadania, które przewidziano do realizacji. Art. 16b ust. 2 ustawy stanowi katalog elementów, które należy zawrzeć w Strategii, na co wskazuje użycie słów "strategia zawiera w szczególności". Wskaźnik realizacji działań, czyli wielkości, które powinny zostać osiągnięte w następstwie realizacji Strategii, powinien być przyporządkowany do poszczególnych kierunków działań, jako liczbowe przedstawienie rozpatrywanej wielkości na przyjętej umownie skali, procentowo do przyjętej wartości odniesienia lub w inny sposób pozwalający na interpretację stanu lub tendencji, np. wskaźnik bezrobocia, czy odsetek osób korzystających z pomocy społecznej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00