Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 13 października 2021 r., sygn. I SA/Ol 562/21
Podatek akcyzowy; Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Górska (sprawozdawca) Sędziowie sędzia WSA Przemysław Krzykowski sędzia WSA Andrzej Brzuzy po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 13 października 2021 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi E. J. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, opłacie paliwowej i podatku od towarów i usług oddala skargę.
Uzasadnienie
Skarga E. J. (dalej: "strona", "skarżąca") dotyczy decyzji Dyrektora Izby Administracji Skarbowej (dalej: "DIAS", "organ odwoławczy") utrzymującej w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celno-Skarbowego (dalej: "NUCS", "organ I instancji") z "[...]" w przedmiocie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym, opłacie paliwowej i podatku od towarów i usług (dalej: "podatek VAT").
Z akt sprawy wynika, że w okresie od 3 do 28 lipca oraz od 1 października do 30 grudnia 2017 r. strona, w ramach działalności gospodarczej prowadzonej pod nazwą: "[...]" (dalej: "firma strony"), przekraczając przejście graniczne w B., wwiozła z Federacji Rosyjskiej na obszar celny UE olej napędowy w łącznej ilości 8.670 litrów. Paliwo przywożone było w zbiorniku autobusu o nr. rej. "[...]", a kierowca tego autobusu (J. J.) każdorazowo wnioskował o zwolnienie paliwa z należności celno-podatkowych. Strona posiadała licencję na wykonywanie działalności w zakresie międzynarodowego przewozu okazjonalnego osób.
Opisaną powyżej decyzją NUCS określił stronie kwotę akcyzy (w łącznej wysokości 10.162 zł), kwotę opłaty paliwowej (w łącznej wysokości 2.516 zł) oraz kwotę podatku VAT (w łącznej wysokości 7.819 zł). W uzasadnieniu tego rozstrzygnięcia NUCS ocenił, że paliwo nie spełnia warunków zwolnienia z należności celno-podatkowych, gdyż głównym celem wyjazdów do Federacji Rosyjskiej nie było wykonywanie międzynarodowego przewozu osób, lecz zakup towarów akcyzowych. Stwierdził, że przywóz paliwa nie miał charakteru okazjonalnego i niehandlowego, gdyż działalność gospodarcza w tym przypadku miała służyć uniknięciu płacenia danin publiczno-prawnych. Wyjaśnił także, że odstąpił od powiadomienia strony o powstaniu długu celnego, gdyż stawka celna na olej napędowy wynosiła 0%, a tym samym kwota należności celnych przywozowych za przedmiotowe paliwo jest niższa niż 10 EUR, stąd NUCS ograniczył się jedynie do przeprowadzenia postępowania podatkowego.