Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 października 2021 r., sygn. II SA/Ol 507/21

Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzenna Glabas Sędziowie Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 26 października 2021 r. sprawy ze skargi Wojewody Warmińsko-Mazurskiego na uchwałę Rady Powiatu w Gołdapi z dnia 10 października 2018 r. nr LXVI/293/2018 w przedmiocie uchwalenia Statutu Powiatu Gołdapskiego I. stwierdza nieważność załącznika do zaskarżonej uchwały w części dotyczącej § 12 pkt 1), § 16, § 19 ust. 3, § 28 ust. 1 w zakresie sformułowania "Wiceprzewodniczący rady wykonuje czynności, w szczególności w zakresie: 1) prowadzenia listy mówców, 2) przeprowadzenia głosowań jawnych. ", § 35 pkt 2, § 55 ust. 1, § 72 ust. 1 pkt 4), § 78 ust. 2 i 3, § 79, § 80 oraz § 98 ust. 3 w zakresie sformułowania "przewodniczącego rady,"; II. w pozostałym zakresie skargę oddala.

Uzasadnienie

W dniu 10 października 2018 roku Rada Powiatu w Gołdapi podjęła uchwałę o numerze LXVI/293/2018 w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu Gołdapskiego. Statut stanowił załącznik do powyższej uchwały.

Skargę na powyższą uchwałę wywiódł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, Wojewoda Warmińsko-Mazurski, który zaskarżył ją w części, tj. w zakresie § 6 ust. 1, § 9 ust. 1 , § 12 pkt 1, § 16, § 19 ust. 3, § 23 ust. 3, § 28 ust. 1 zdanie pierwsze, § 35 pkt 2, § 36 ust. 2 w zakresie sformułowania ,,radcę prawnego, który potwierdza fakt opiniowania podpisem na dokumencie", § 49, § 55 ust. 1 i ust. 2, § 56 ust. 1 w zakresie sformułowania ,,przez pracownika starostwa", § 72 ust. 1 pkt 4 i 5, § 78 ust. 2 i ust. 3, § 79, § 80, § 82 ust. 5, § 94 § 1 i ust. 4, § 98 ust. 3 w zakresie sformułowania ,,przewodniczącego rady" oraz § 99 ust. 2 załącznika do uchwały.

W uzasadnieniu powyższej skargi wskazał, że: w § 9 ust. 1 Statutu uregulowano, iż do udziału w sesjach radnych mogą zostać zobowiązani naczelnicy poszczególnych wydziałów starostwa powiatowego, kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu. Z kolei, w § 23 ust. 3 Statutu postanowiono, że biuro rady prowadzi ewidencję zgłaszanych interpelacji, zapytań i wniosków oraz czuwa nad ich terminowym załatwieniem. Ponadto, w § 36 ust. 2 Statutu zobowiązano radcę prawnego do opiniowania projektów uchwał oraz poświadczenia wykonania tejże czynności podpisem na opiniowanym dokumencie. W § 49 Statutu uchwalono, iż obsługę rady i jej komisji zapewnia biuro rady, z kolei w § 55 ust. 2 Statutu wskazano, że obsługę komisji prowadzi biuro rady. Kolejno, podał, iż w § 56 ust. 1 Statutu postanowiono, iż posiedzenia komisji są protokołowane przez pracownika starostwa bądź sekretarza komisji wybranego na posiedzeniu, zaś w § 82 ust. 5 Statutu Rada Powiatu postanowiła, iż biuro rady i zarządu prowadzi rejestr petycji, skarg i wniosków, do których rozpatrzenia właściwa jest rada. Nadto, podał, iż w § 94 ust. 1 i ust. 4 Statutu uregulowano odpowiednio, iż za przygotowanie materiałów na posiedzenie zarządu oraz sprawną obsługę techniczno-organizacyjną zarządu odpowiada sekretarz powiatu (ust. 1), projekty uchwał powinny być skonsultowane z radcą prawnym i przez niego zaopiniowane pod względem zgodności z prawem (ust. 4). W § 99 ust. 2 Statutu Rada Powiatu w Gołdapi nałożyła na sekretarza powiatu obowiązek informacyjny względem zarządu powiatu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00