Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 29 września 2021 r., sygn. II SA/Kr 709/21

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Magda Froncisz Sędziowie: WSA Paweł Darmoń WSA Mirosław Bator (spr.) po rozpoznaniu w dniu 29 września 2021 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] kwietnia 2021 nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie usunięcia odpadów skargę oddala

Uzasadnienie

Wójt Gminy D. decyzją z dnia 13 stycznia 2021 r. nr [...] działając na podstawie art. 105 ust. 1 K.p.a. w związku z art. 26 ust. 1, 2, 6 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, § 3 rozporządzenia Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów umorzył postępowanie administracyjne w sprawie usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania na terenie działki nr [...] w W. D.. W uzasadnieniu organ wskazał, że podczas oględzin, które odbyły się dnia 12 listopada 2020 r. ustalono, iż zgodnie z umową najmu nr [...] z dnia 24 kwietnia 2020 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w K., ul. [...], której przysługuje trwały zarząd nieruchomości gruntowej położonej o nr ew. [...] w W. D., wynajęła firmie [...] SA, [...], [...] do używania ogrodzoną i utwardzoną część ww. działki - plac o powierzchni użytkowej 1600 m w celu zorganizowania zaplecza budowy i placu składowego na potrzeby realizacji zadania: "Zaprojektowanie i budowa zabezpieczeń akustycznych w ciągu DK 94 wraz z wykonaniem ekspertyzy porealizacyjnej na odcinku B. - B. - T.." Umowa została zawarta na czas określony tj. od dnia 30.04.2020 r. do 31.07.2020 r. Jednak zgodnie z aneksem do ww. umowy z dnia 28 lipca 2020 r., zmianie uległ termin zawarcia umowy do dnia 03.12.2020 r. Przy bramie wjazdowej wzdłuż ogrodzenia po wschodniej stronie działki znajduje się plac utwardzony, na którym złożone są ekrany dźwiękochłonne. Wzdłuż południowej części działki na centralną część działki prowadzi zjazd z destruktu asfaltowego na hałdę o wysokości około 2,5m - 3m usypaną również z destruktu asfaltowego. Szacowana ilość destruktu wynosi około 500 Mg (2,4 Mg/m3 uśredniony ciężar objętościowy) i jest własnością GDKiA. Przy zjeździe z placu utwardzonego, znajdują się betonowe przegrody w ilości około 20 szt. Północno - zachodnią część działki stanowi teren zielony. Przy bramie wjazdowej w południowo - wschodniej części działki znajdują się kontenery metalowe. W trakcie oględzin została wykonana dokumentacja fotograficzna. Według oświadczenia kontrolowanego destrukt znajdujący się na działce nr [...] w W. .D. pochodzi z remontów odcinków dróg i traktowany jest jako materiał do ponownego wykorzystania, wbudowania i jest pełnowartościowym materiałem, który jest przeznaczony do wykonywania bieżących prac utrzymaniowych. (...). W niniejszym postępowaniu ustalono, iż na gruncie składowane są odpady o kodzie 17 01 81 - odpady z remontów i przebudowy dróg. Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 maja 2015 r. w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami, odpady o kodzie 17 01 81 mogą być wykorzystywane w procesie odzysku R5 jednak warunkiem odzysku jest wykorzystywanie wyłącznie przez podmioty prowadzące prace budowlane związane z budową lub remontem dróg, poboczy, placów, a jednocześnie podgrupy 17 01 w przypadku konieczności dostosowania ich składu granulometrycznego do realizacji przedsięwzięcia, przed zastosowaniem poddaje się kruszeniu. Zgodnie z umową nr [...] z dnia 20 stycznia 2015 r. zawartą pomiędzy Skarbem Państwa - Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad reprezentowanym przez: Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w K., a R. M. przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe [...], przedmiotem umowy było wykonywanie robót budowlanych i usług z zakresu zimowego i letniego utrzymania dróg, m.in.: utrzymania nawierzchni dróg i poboczy. Wykonawca zobowiązał się do wykonywania przedmiotu umowy w latach 2015-2018. Z umowy jednoznacznie wynika, iż przedmiot umowy będzie wykonywany z materiałów dostarczonych przez Wykonawcę, jednak istnieją roboty, w których wykorzystywany będzie materiał Zamawiającego tj. GDDKiA. Destrukt znajdujący się na działce pochodzi z powyższego okresu i został pozyskany w wyniku frezowania dróg jak oświadczył do protokołu kontrolowany i to właśnie od tego czasu jest składowany na działce. Według tutejszego organu ww. umowa zalegająca w aktach sprawy obejmuje szeroki zakres czynności z zakresu utrzymania dróg, której celem jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa jej użytkownikom. Wobec powyższego organ nie potraktował destruktu jako odpadu, albowiem jest on pełnowartościowym surowcem pozyskanym w wyniku frezowania dróg stanowiących majątek Skarbu Państwa, który zostanie ponownie wykorzystany do realizacji prac utrzymaniowych w związku z realizacją zadań ustawowych. Odnosząc się do definicji ustawowej odpadu, czy dany surowiec bądź przedmiot może zostać zakwalifikowany jako odpad decyduje wola posiadacza. Status destruktu jest uzależniony przede wszystkim od okoliczności faktycznych. Biorąc pod uwagę dokumentację akt niniejszej sprawy GDDKiA nie zamierza się pozbyć destruktu asfaltowego jak również woli takiej nie miała co wynika wprost z zapisów zawartych w umowie na bieżące utrzymanie dróg, w której wskazano, że materiał będzie wykorzystany w zakresie związanym właśnie z utrzymaniem dróg. Organ szczegółowo analizując przedmiotowe postępowanie uznał przede wszystkim, iż nie ma podstaw do wydania decyzji nakazującej usunięcie odpadów na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy o odpadach, wobec powyższego zgodnie z art. 105 Kpa umorzył postępowanie administracyjne, gdyż stało się bezprzedmiotowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00