Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 5 sierpnia 2021 r., sygn. II SA/Ol 814/20
Kara administracyjna
Dnia 5 sierpnia 2021 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas sędzia WSA Ewa Osipuk po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 5 sierpnia 2021 roku sprawy ze skargi D. G. na decyzję Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie kary za nieprzestrzeganie wymagań weterynaryjnych I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. przyznaje od Skarbu Państwa - Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie na rzecz radcy prawnego E. S. kwotę 240 złotych (dwieście czterdzieści) powiększoną o należny podatek VAT tytułem wynagrodzenia za nieopłaconą pomoc prawną udzieloną skarżącej D. G. z urzędu.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]" r. Powiatowy Lekarz Weterynarii w D. wymierzył D. G. (dalej jako: "Strona", Skarżąca"), właścicielowi Fermy Gęsi w miejscowości S. "[...]", karę pieniężną w wysokości 8000 zł z tytułu nieprawidłowości w zakresie zagospodarowania ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego kategorii 2. Podstawę rozstrzygnięcia stanowił art. 85a ust. 1 pkt 2 lit. a), art. 85b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt i zwalczaniu chorób zakaźnych (tj. Dz.U. z 2018 r., poz. 1967) zwanej dalej: "ustawą o ochronie zwierząt", oraz § 3 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 maja 2014 r. w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenia określone w przepisach o ochronie zdrowia zwierząt i zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt dotyczące postępowania z produktami ubocznymi pochodzenia zwierzęcego i produktami pochodnymi (Dz. U. z 2014 r., poz. 629) zwanego dalej: rozporządzeniem z 2 maja 2014 r.
W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że podczas kontroli związanej z warunkami utrzymywania gęsi w dniach 09 - 22 czerwca 2020 r., ujawniono nieprawidłowości związane z zagospodarowaniem padłych gęsi. Znaleziono porozrzucane padłe ptaki wokół ogrodzenia po jego zewnętrznej stronie. Ptaki znajdowały się w stanie zróżnicowanego rozkładu - padlina świeża, jak i w stanie zaawansowanego rozkładu. Na terenie fermy znajdował się pojemnik na padłe ptaki lecz w trakcie kontroli był on pusty. Ustalono, że od momentu pierwszego wstawienia gęsi nie przekazywano padłych ptaków do zakładu sektora utylizacyjnego. Podczas kontroli nakazano uprzątnięcie terenu fermy oraz terenu wokół ogrodzenia z padłych ptaków i przekazanie padliny do zakładu utylizacyjnego. W toku postępowania Skarżąca przedstawiła dokument handlowy kategorii 2 potwierdzający odebranie przez "[...]" S.A. "[...]" padłych gęsi