Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 22 lipca 2021 r., sygn. IV SA/Po 327/21
Budowlane prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Grzymisławska-Cybulska Sędzia WSA Monika Świerczak (spr.) Asesor sądowy WSA Katarzyna Witkowicz-Grochowska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 22 lipca 2021 r. sprawy ze skargi U. K. sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Inspektor Nadzoru Budowlanego z dnia [...] stycznia 2021 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku wykonania robót budowlanych i czynności oddala skargę w całości
Uzasadnienie
Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: WINB) decyzją z [...] stycznia 2021 r., [...], po rozpatrzeniu odwołania U. K. sp. z o.o. z/s w W. (dalej: skarżąca) od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla Miasta P. (dalej: PINB) z [...] listopada 2020 r., [...], nakładającej na inwestora - skarżącą - obowiązek wykonania określonych robót i czynności w budynku przy ul. [...] w P. w celu doprowadzenia tego budynku do stanu zgodnego z prawem w zakresie bezpieczeństwa konstrukcji:
- na podstawie opracowanej dokumentacji projektowej zabezpieczenie muru przy pomocy pionowych przypór drewnianych (kratownice drewniane) usytuowanych w środku filarów międzyokiennych,
- przypory należy posadowić na podwalinach drewnianych ułożonych wzdłuż ul. [...],
- podczas prac projektowych szczególną uwagę należy zwrócić na stężenie kratownic poprzez wykonanie pasa zewnętrznego tzw. Krzyżami św. Andrzeja. Wykonane stężenie powinno obejmować 3 sąsiadujące ze sobą przypory, zgodnie z zaleceniami ekspertyzy technicznej autorstwa dr hab. inż. M. N. oraz mgr inż. T. M. z maja 2020r., w terminie 3 miesięcy od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna
oraz wskazującej, że po wykonaniu zabezpieczenia tymczasowego należy regularnie prowadzić jego kontrolę wykonując ewentualne dodatkowe wsparcia (klinowanie) pomiędzy murem a elementami podpór drewnianych, zgodnie z zaleceniami ww. ekspertyzy technicznej - uchylił zaskarżoną decyzję w części w jakiej określono podstawę prawną rozstrzygnięcia tj. "na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 07.07.1994r. Prawo budowlane (t.j.Dz. U. z 2020r. poz. 1333) oraz art 104 ustawy z dnia 14.06.1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 256) " i w tym zakresie orzekł na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 51 ust. 7 ustawy z dnia 07.07.1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2020r. poz. 1333 ze zm.; dalej: P.b.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14.06.1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2020r., poz. 256 ze zm.; dalej: K.P.A.) oraz w pozostałej części decyzję utrzymał w mocy.