Wyrok WSA w Łodzi z dnia 20 maja 2021 r., sygn. III SA/Łd 858/20
Ruch drogowy
Dnia 20 maja 2021 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Monika Krzyżaniak (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Janusz Nowacki Asesor WSA Paweł Dańczak po rozpoznaniu w dniu 20 maja 2021 roku na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Zduńskiej Woli na akt Starosty Zduńskowolskiego z dnia 18 lutego 2013 roku w przedmiocie zatwierdzenia projektu zmiany organizacji ruchu drogowego stwierdza nieważność zaskarżonego aktu.
Uzasadnienie
Prokurator Rejonowy w Zduńskiej Woli wniósł skargę na akt Starosty Powiatu w Zduńskiej Woli z 18 lutego 2013 r. polegający na zatwierdzeniu zmiany docelowej organizacji ruchu dla drogi powiatowej nr 4914E we wsi Izabelów w gminie Zduńska Wola w km. 2+120, w zakresie dotyczącym funkcjonowania wyniesionego przejścia dla pieszych przed szkołą w Izabelowie, jako urządzenia mieszczącego się w szerokim zbiorze rozwiązań możliwych do zastosowania, zgodnie z treścią punktu 8 (inne metody skutecznie ograniczające prędkość ruchu pojazdów) załącznika nr 4 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. nr 220, poz. 2181; dalej jako: "rozporządzenie z 3 lipca 2003 r.").
Zaskarżonemu aktowi Prokurator Rejonowy w Zduńskiej Woli zarzucił:
1/ naruszenie przepisów prawa materialnego, tj. przepisów określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia z 3 lipca 2003 r., dotyczących parametrów technicznych progu, jego gabarytów i sposobu oznaczania tego typu urządzeń, a nadto w szczególności naruszenie punktu 8.1 rozporządzenia, zgodnie z którym niedopuszczalne jest stosowanie urządzenia tego typu na drogach publicznych, w przypadku kursowania po nich autobusowej komunikacji pasażerskiej, a nadto nie mogą być one umieszczane bliżej niż 25 metrów od najbliższej części wiaduktu lub innej konstrukcji nośnej oraz że urządzenia odwadniania jezdni muszą być wykonane i utrzymane, w taki sposób by wykluczone było powstawanie kałuży wody lub tafli lodu przed i za progiem zwalniającym;