Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 kwietnia 2021 r., sygn. II SA/Bd 97/21

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Joanna Janiszewska - Ziołek (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Joanna Brzezińska asesor WSA Katarzyna Korycka po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 27 kwietnia 2021 r. sprawy ze skargi J. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] listopada 2020 r. nr [...] w przedmiocie świadczenia pielęgnacyjnego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta M. T. z dnia [...] lipca 2020r. nr [...], 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz J. S. kwotę [...]([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego. 3. nakazuje zwrócić ze Skarbu Państwa (Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy) na rzecz J. S. kwotę [...]([...]) złotych tytułem nienależnie uiszczonego wpisu.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] lipca 2020 r. nr [...] Prezydent Miasta T. odmówił J. S. (Skarżącej) prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej wnioskowanego na syna S. S., zaliczonego do osób trwale niepełnosprawnych w stopniu znacznym. Organ stwierdził, że Skarżąca nie spełnia warunku ustawowego do przyznania wnioskowanego świadczenia, określonego w art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 111 ze zm., dalej powoływanej jako "u.ś.r."), gdyż ma ustalone prawo do emerytury.

Od powyższej decyzji J. S., reprezentowana przez zawodowego pełnomocnika, wniosła odwołanie - zarzucając naruszenie art. 17 ust. 5 pkt 1 lit. a u.ś.r. poprzez dokonanie błędnej jego wykładni i przyjęcie jedynie wykładni literalnej, w sytuacji kiedy wykładnia systemowa oraz funkcjonalna przepisu uzasadnia prawo J. S. do przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego.

W wyniku rozpatrzenia ww. odwołania, Samorządowe Kolegium Odwoławcze ("SKO") decyzją z [...] listopada 2020r. nr [...] utrzymało w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy przytoczył przepisy stanowiące podstawę prawną nabywania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego i wyraził stanowisko, zgodnie z którym przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego emerytowi pobierającymi emeryturę byłoby działaniem contra legem. Organ podkreślił nadto, że świadczenia emerytalne i rentowe, będące częścią zabezpieczenia społecznego, mają pierwszeństwo przed świadczeniami o czysto pomocowym charakterze. Powołując się również na stanowisko wyrażone przez WSA w Poznaniu w wyroku z 30 stycznia 2020r. (sygn. akt II SA/Po 808/19) stwierdził, że organy administracji nie mają żadnej podstawy prawnej aby w zaistniałej sytuacji dokonać ewentualnej dopłaty wyrównującej niższe świadczenie - tj. nie istnieje "algorytm" ustalania kwoty świadczenia pielęgnacyjnego przyznawanego w zbiegu z emeryturą.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00