Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 stycznia 2021 r., sygn. VI SA/Wa 2051/20

Inne

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Zdzisław Romanowski Sędziowie Sędzia WSA Pamela Kuraś-Dębecka Sędzia WSA Tomasz Sałek (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 14 stycznia 2021 r. sprawy ze skargi L.sp. z o.o. z siedzibą w G. na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia [...] lipca 2020 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę

Uzasadnienie

W dniach [...] października 2019 r. inspektorzy [...] Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w R. (dalej też jako: "WIIH", lub "organ pierwszej instancji") przeprowadzili czynności kontrolne na stacji paliw, należącej do [...] sp. z o. o. z siedzibą w G. (dalej też jako: "spółka", "strona", lub "skarżąca"), położonej w R., przy [...].

W toku czynności kontrolnych stwierdzono, że na stacji benzynowej skarżąca oferowała do sprzedaży pięć rodzajów paliw: olej napędowy; olej napędowy [...]; benzyna [...]; benzyna [...] oraz gaz [...]. Ponadto dokonujący kontroli inspektorzy wskazali w sporządzonym protokole kontroli, że ceny paliw uwidocznione na jednym pylonie - tablicy informacyjnej, usytuowanej przy wjeździe na stację, były niewidoczne dla kierowców zbliżających się do stacji z ulicy [...] (na stację prowadzi bowiem jeden zjazd dla poruszających się z ulicy [...] w kierunku ulicy [...]). Tablica informacyjna z cenami pięciu paliw widoczna była bowiem dopiero przy wjeździe na stację. Ponadto, z uwagi na brak podświetlenia, w godzinach wieczornych ceny paliw były niewidoczne.

W związku z wynikami kontroli, organ pierwszej instancji, po wszczęciu postępowania administracyjnego, decyzją z dnia [...] grudnia 2019 r. nałożył na spółkę karę pieniężną w wysokości dziesięciu tysięcy złotych, z tytułu naruszenia obowiązków określonych w § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz. U. 2015 poz. 2121, dalej jako: "rozporządzenie Ministra Rozwoju") w zw. z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 178, dalej jako: "ustawa o informowaniu o cenach"), za brak uwidocznienia informacji o cenach ww. pięciu rodzajów paliw będących w ofercie stacji w taki sposób, aby były one czytelne dla kierowców pojazdów zbliżających się do stacji ulicą [...], poruszających się w kierunku ulicy [...]. Zdaniem organu I instancji umiejscowienie informacji o cenach oferowanych na kontrolowanej stacji paliw nie pozwalało na odpowiednio wczesne zapoznanie się z nimi przez kierowców zbliżających się do stacji i podjęcie przez nich odpowiednio wcześnie świadomej decyzji o zakupie paliwa. W praktyce kierowcy mogli zapoznać się z cenami paliw znajdując się w bezpośredniej bliskości dojazdu do stacji. Ponadto, pylon ten nie posiadał jakiegokolwiek oświetlenia lub podświetlenia, i z tego powodu po zmroku - pomimo tego, że na stacji prowadzona była wtedy sprzedaż paliw - uwidocznione na nim ceny stawały się niewidoczne. [...] Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej wskazał także, że, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o informowaniu o cenach, wziął pod uwagę, oprócz stopnia naruszenia obowiązku, czyli braku uwidocznienia cen pięciu rodzajów paliw (wszystkich dostępnych na stacji) w taki sposób, aby były one czytelne dla kierowców także fakt, że jest to drugie naruszenie przez przedsiębiorcę przepisów w zakresie uwidaczniania cen (poprzednie naruszenie miało miejsce w 2016 r.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00