Orzeczenie
Wyrok WSA w Warszawie z dnia 2 grudnia 2020 r., sygn. II SA/Wa 122/20
Ochrona danych osobowych
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa (spr.), Sędzia WSA Andrzej Wieczorek, Sędzia WSA Łukasz Krzycki, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 2 grudnia 2020 r. sprawy ze skargi E. K. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych z dnia [...] lipca 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia danych osobowych oddala skargę
Uzasadnienie
I. Stan sprawy przedstawia się następująco:
1. Do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (zwany dalej "GIODO") wpłynęła skarga E. K. (zwana dalej "Skarżącą") na działania Wspólnoty Mieszkaniowej [...] w [...] (zwana dalej "Wspólnotą") o nakazanie Wspólnocie udostępnienia Skarżącej danych osobowych dłużników Wspólnoty znajdujących się w dokumentacji dotyczącej zarządu nieruchomością wspólną, w tym dotyczących prowadzonej wobec dłużników Wspólnoty windykacji należności i rozliczeń kosztów centralnego ogrzewania, ciepłej i zimnej wody oraz prądu i śmieci. Skarżąca wniosła także o zakazanie Wspólnocie udostępniania jej danych osobowych innym osobom niebędącym członkami Wspólnoty - przez przekazywanie osobom zatrudnionym do utrzymywania czystości na klatce schodowej pism zawierających jej dane osobowe i zażądała od GIODO wydania decyzji zakazującej Wspólnocie wywieszania w miejscach powszechnie dostępnych - na klatkach schodowych - wykazów obejmujących numery lokali oraz kwoty świadczeń pieniężnych, które Skarżąca powinna wpłacić na rzecz Wspólnoty. W uzasadnieniu podała, że nikt jej nie informował i nadal nie informuje, w jaki sposób chronione są jej dane osobowe. Skarżąca stwierdziła, że jej dane osobowe chronione są przed nią, a nie przed dostępem osób trzecich, gdyż Zarząd nie udostępnia właścicielom lokali dokumentów wspólnoty mieszkaniowej. Werbalne i pisemne prośby kierowane do Zarządu o umożliwienie kontroli dokumentów wspólnoty mieszkaniowej (wszelkich rozliczeń właścicieli lokali i dokumentów źródłowych, które posłużyły Zarządowi do tych rozliczeń) spotykają się z odmowami, a ani na ani po zebraniu nie może wykonać ustawowych praw, określonych w art. 29 ustawy z 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz.U. z 2000r. Nr 80 poz. 903 ze zm., zwana dalej "u.w.l."). Zarząd przekazuje kompletne dane Skarżącej (nazwisko, imię, ilości osób w lokalu, zaległości i nadpłaty-salda) osobie, która zajmuje się utrzymaniem porządku w nieruchomości. Osoba ta dostaje do roznoszenia salda, a Skarżącej zabrania się wglądu do dokumentacji, gdyż zawiera ona dane osobowe właścicieli lokali. Ponadto Zarząd w ubiegłych latach kilkukrotnie wywieszał na dziewięciu klatkach schodowych, na tablicy informacyjnej w budynku informacje o saldach właścicieli lokali. Wykazy zawierały nr lokali mieszkalnych, kwoty świadczeń pieniężnych należnych m.in. z tytułu opłat eksploatacyjnych, funduszu remontowego, mediów.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right