Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 8 grudnia 2020 r., sygn. II SA/Ol 700/20

Gry losowe

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędzia WSA Piotr Chybicki po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 8 grudnia 2020 r. sprawy ze skargi Spółki A na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie kary z tytułu urządzania gier hazardowych oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z "[...]" r. Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego, działając na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 1, ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 847 ze zm., zwanej dalej: "u.g.h."), nałożył na spółkę A (dalej jako: "spółka", "skarżąca") karę pieniężną w wysokości 300.000 zł z tytułu urządzania gier na automatach: "[...]" bez wymaganej koncesji.

W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu 25 września 2017 r. funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej przeprowadzili czynności kontrolne w lokalu mieszczącym się w B., podczas których ujawnili powyższe automaty. Ogólne cechy konstrukcyjne oraz wygląd zewnętrzny urządzeń wskazywał, że mogą być automatami do urządzania gier hazardowych w rozumieniu przepisów u.g.h. Wobec wyłączenia zasilania automatów przez obsługę lokalu funkcjonariusze nie mieli możliwości przeprowadzenia eksperymentu procesowego w celu ustalenia zasad działania ujawnionych automatów do gier, dokonali jedynie ich oględzin. Przesłuchali także świadka, który w momencie wejścia funkcjonariuszy do lokalu grał na jednym z automatów. Zeznał on, że kilkakrotnie grał na wskazanych automatach wpłacając do nich pieniądze i raz wygrał 50 zł, wypłacone przez automat, a innym razem wygrał 80 zł, a kwotę tę wypłaciła mu osoba pilnująca lokalu, gdyż w automacie nie było gotówki.

Organ I instancji wskazał, że w trakcie postępowania karno-skarbowego został powołany biegły celem zbadania przedmiotowych automatów do gier. W dniu 14 kwietnia 2018 r. biegły sporządził opinię dotyczącą przedmiotowych automatów w oparciu o ich badanie. W wydanej opinii stwierdził, że gry na badanych automatach są realizowane na urządzeniach komputerowych oraz w celach komercyjnych (wymagają wniesienia opłaty), są grami komercyjnymi (pozwalają na realizację wypłat), jest możliwe prowadzenie kolejnych gier za wygrane uzyskane w poprzednich grach, wynik gry zależy od przypadku, oferowane gry mają charakter losowy (grający nie jest w stanie przewidzieć wyniku gry), gry zawierają element losowości. Reasumując, organ I instancji uznał za udowodnione, że przedmiotowe urządzenia są automatami do gier w rozumieniu art. 2 ust. 3 - 5 u.g.h. Organ I instancji zaznaczył, że działalność w zakresie urządzania gier na ujawnionych automatach miała miejsce w ogólnodostępnym lokalu niebędącym kasynem gry w ujęciu zdefiniowanym w art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. a u.g.h. ani salonem gier na automatach (art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. c) u.g.h.), bez koncesji oraz bez rejestracji automatów, tj. z pominięciem wymogów określonych w art. 6 ust. 1 i art. 23a ust. 1 u.g.h. Stwierdzono, że podmiotem urządzającym gry na automatach jest wskazana w decyzji spółka, o czym świadczy między innymi fakt, że na każdym automacie znajdowała się tabliczka z nazwą spółki. Poza tym, spółka zgłosiła swój udział w toczącym się równolegle w tej sprawie postępowaniu karno- skarbowym, wskazując siebie jako właściciela zatrzymanych automatów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00