Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 10 grudnia 2020 r., sygn. III SA/Gl 700/20
Pomoc społeczna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Wujek Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Herman Sędzia WSA Małgorzata Jużków (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 10 grudnia 2020 r. sprawy ze skargi Gminy Dąbrowa Górnicza na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 15 kwietnia 2020 r., nr NPII.4131.1.375.2020 w przedmiocie skargi organu gminy na rozstrzygnięcie nadzorcze w przedmiocie zmiany statutu środowiskowego domu samopomocy 1) uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie, 2) zasądza od Wojewody Śląskiego na rzecz strony skarżącej kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym z 15 kwietnia 2020 r. nr NPII.4131.1.375.2020 Wojewoda Śląski stwierdził nieważność uchwały nr XIX/350/2020 Rady Miejskiej (dalej Rada) w Dąbrowie Górniczej z 11 marca 2020 r. w sprawie zmiany Statutu Środowiskowego Domu Samopomocy w Dąbrowie Górniczej, w części określonej w:
- § 1 pkt 1 uchwały w zakresie, w jakim zmienia § 2 uchwały zmienianej w zakresie zwrotu: a w szczególności,
- § 1 pkt 1 uchwały w zakresie, w jakim zmienia § 2 pkt 10 uchwały zmienianej,
- § 1 pkt 2 oraz § 1 pkt 8 uchwały
- jako sprzecznej z art. 2 Konstytucji RP (Dz. U. z 1997 r. nr 78, poz.483) w związku z art. 11 ust. 2 w zw. z art. 12 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2019 r., poz.869, ufp). Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia Wojewoda wskazał art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 506, dalej usg).
Uzasadniając rozstrzygniecie wskazał, że sporna uchwała została podjęta na sesji Rady Miejskiej 11 marca 2020 r. a doręczona 16 marca 2010 r. Jako podstawę prawną podjęcia uchwały Rada wskazała art.18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 2 pkt 2 i art. 42 usg oraz art. 12 ust. 2 ufp, a także § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy, Płacy i Polityki Społecznej z 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U., nr 238, poz.1586). Organ przywołał brzmienie art. 11 ust. 2, art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ufp i podkreślił, że jednostka budżetowa dział na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Tworzą je jednostki samorządu terytorialnego, które nadają im statut. Jednocześnie podkreślił, że Konstytucja nakazuje aby przepisy prawa konstruowane były poprawnie pod względem językowym i logicznym, w sposób jasny i jednoznaczny dla adresata. Rada musi też działać na podstawie prawa i w jego granicach. Ponieważ statut jednostki budżetowej jest podstawą jej działania musi zawierać wszystkie elementy wskazane w art. 11 ust. 2 ufp, jako niezbędne minimum (w szczególności). Rolą rady gminy jest jednak przyjęcie statutu rozumianego jako zbiór zasad regulujących w sposób kompleksowy i wyczerpujący zakres działalności środowiskowego domu samopomocy (ŚDS). Tymczasem Rada uchwaliła, że § 2 będzie brzmiał: "Środowiskowy Dom działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności: pkt.1. ustawy z dnia (...), pkt 9. niniejszego Statutu, 10. innych aktów prawnych." W ocenie Wojewody oznacza to, że otwarła katalog aktów prawnych stanowiących podstawę jego działania oraz zadań, które jednostka ta realizuje. Użycie wyrażenia "w szczególności" oraz "innych aktów prawnych" może prowadzić do powiększenia katalogu zadań Domu w inny sposób niż przez zmianę Statutu i budzić wątpliwości jakie zadania w istocie będzie realizował. Zapis taki może prowadzić tym samym do rozszerzenia katalogu zadań ŚDS i domniemania przekazania kompetencji w zakresie ustalania podstaw działania Domu innemu, bliżej nieokreślonemu organowi wykonującemu uchwałę, do czego Rada nie została upoważniona.