Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 listopada 2020 r., sygn. IV SA/Wa 1429/20
Czystość i porządek
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Katarzyna Golat (spr.) Sędziowie: sędzia WSA Piotr Korzeniowski sędzia WSA Grzegorz Rząsa po rozpoznaniu w dniu 10 listopada 2020 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego [...] w [...] na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] maja 2017 r., nr [...] w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy stwierdza nieważność: § 1 ust. 1, § 2 ust. 1, § 2 ust. 2, § 3 ust. 1, § 3 ust. 2, § 4 ust. 1 pkt 1, § 4 ust. 1 pkt 2, § 4 ust. 1 pkt 3, § 4 ust. 1 pkt 5, § 4 ust. 1 pkt 6, § 4 ust. 2, § 6 ust. 1, § 6 ust. 2, § 6 ust. 4, § 9 ust. 3, § 9 ust. 12, § 12, § 17 ust. 1, § 18 oraz § 19 ust.1 Regulaminu, stanowiącego załącznik do uchwały z dnia [...] maja 2017 r., nr [...] w sprawie zmiany regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy [...].
Uzasadnienie
Prokurator Okręgowy [...] w W., wniósł w dniu 1 czerwca 2020 r. skargę na uchwałę Nr [...] Rady Gminy C. z dnia [...] maja 2017 r., dotyczącej zmiany Uchwały Nr [...] Rady Gminy C. z dnia [...] marca 2017 r. w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy C. (zwaną dalej Regulaminem).
Zaskarżonej uchwale zarzucił:
1. istotne naruszenie prawa, tj. § 6, w związku z § 143 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie Zasad techniki prawodawczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 283, z późn. zm.), w zw. z art. 2 Konstytucji RP, poprzez nałożenie na zarządców terenów publicznych w § 1 Regulaminu obowiązku zapewnienia utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości, podczas gdy pojęcie "zarządcy terenów publicznych" jest niejasne i niezdefiniowane;
2. istotne naruszenie prawa, tj. § 6, w związku z § 143 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie Zasad techniki prawodawczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 283, z późn. zm.), w zw. z art. 2 Konstytucji RP, poprzez nałożenie na właścicieli nieruchomości i zarządców terenów publicznych w § 1 ust. 1 Regulaminu obowiązku wyznaczenia miejsc do gromadzenia odpadów oraz wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki, służące do zbierania odpadów komunalnych, przy jednoczesnym braku wskazania terminów i sposobu wykonania tego obowiązku;