Wyrok WSA w Krakowie z dnia 26 listopada 2020 r., sygn. III SA/Kr 369/20
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Hanna Knysiak - Sudyka Sędziowie: WSA Renata Czeluśniak WSA Janusz Kasprzycki (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 26 listopada 2020 r. sprawy ze skargi J. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 17 stycznia 2020 r. ([...]) w przedmiocie przyznania świadczenia "dobry start" skargę oddala
Uzasadnienie
Zaskarżoną przez J. W. (zwanego dalej skarżącym) decyzją z dnia 17 stycznia 2020 r. nr [...], wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. jedn., Dz. U. z 2020 r., poz. 256 ze zm. - zwanej dalej w skrócie k.p.a.) i § 3 pkt 4 litera a 2, § 3 i § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start" ( Dz. U. z 2018 r., poz. 1061, zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start"), Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta [...] 2018 r. nr [...] odmawiającą przyznania skarżącemu świadczenia dobry start na dziecko J. W.
Powyższa decyzja została wydana w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Wnioskiem z dnia 29 sierpnia 2018 r.(data wpływu do organu 4 września 2018 r.) skarżący zwrócił się do Prezydenta Miasta o przyznanie świadczenia dobry start na dziecko J. W.
Organ pierwszej instancji - Prezydent Miasta - decyzją z dnia [...] 2018 r. nr [...] odmówił przyznania skarżącemu świadczenia dobry start na dziecko J. W.
W uzasadnieniu tej decyzji Prezydent wskazał, że zgodnie z § 30 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start" świadczenie to wypłaca się temu z rodziców, które faktycznie sprawuje opiekę nad dzieckiem. Podniósł w szczególności organ pierwszej instancji, że w myśl § 5 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu "Dobry start" świadczenie to przysługuje osobom, o których mowa w § 4 ust. 1 w wysokości 300 zł. W przypadku, gdy dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu jest pod opieką naprzemienną obydwojga rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub żyjących w rozłączeniu sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach, kwotę świadczenia dobry start ustala się każdemu z rodziców w wysokości połowy kwoty przysługującego świadczenia dobry strat. W wyniku dokonanych ustaleń i analizy wyroku Sądu Rejonowego Wydział III Rodzinny i Nieletnich z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. akt [...] organ stwierdził, że skarżący nie posiada dokumentu potwierdzającego sprawowanie opieki naprzemiennej, a w przypadku opieki faktycznie sprawowanej nie można mówić o sprawowaniu opieki naprzemiennej. W związku z tym organ uznał, że nie może przyznać skarżącemu żądanego świadczenia.