Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 25 listopada 2020 r., sygn. II SA/Gl 738/20

Czystość i porządek

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska, Sędzia WSA Stanisław Nitecki (spr.), , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 25 listopada 2020 r. sprawy ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Gminy Pawłowice z dnia 10 września 2019 r. nr X/84/2019 w przedmiocie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.

Uzasadnienie

Rada Gminy Pawłowice uchwałą z 10 września 2019 r. nr X/84/2019 w sprawie Regulaminu korzystania z Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) w Pawłowicach wydaną na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 oraz art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) uchwaliła Regulamin wskazanego podmiotu stanowiący załącznik do tej uchwały.

Wojewoda Śląski pismem z 10 marca 2020 r. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach na wskazaną powyżej uchwałę wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w całości jako sprzecznej z art. 40 ust. 2

pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, art. 6r ust. 3 w związku z ust. 3a, 3b, i 3d ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2010) oraz art. 7 Konstytucji RP. Zdaniem organu nadzoru stosownie do postanowień art. 6r ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach rada gminy jest uprawniona do podjęcia jednej uchwały kompleksowo normującej sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym sposób świadczenia usług przez PSZOK. W ocenie organu nadzoru w podstawie prawnej przywoływanej uchwały błędnie przywołano art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, w sytuacji gdy prawidłowa podstawa wynika z postanowień art. 6r ust. 3 oraz 3a, 3b, 3d ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Zdaniem organu nadzoru przywołanie w podstawie prawnej przepisu ustawy o samorządzie gminnym możliwe jest wyłącznie wówczas, gdy w przepisie prawa materialnego brak jest podstawy dla wydania aktu prawa miejscowego regulującego zasady funkcjonowania gminnych jednostek organizacyjnych. W końcowej części skargi odwołano się do postanowień art. 7 Konstytucji RP i stwierdzono, że podstawą prawną aktu prawa miejscowego musi być wyraźne upoważnienie ustawowe, zawarte w ustawie szczególnej. Realizacja obowiązku wydania określonej normy prawnej musi uwzględniać wytyczne zawarte w upoważnieniu ustawowym. Odstąpienie od tej zasady narusza związek formalny i materialny pomiędzy aktem wykonawczym a ustawą, co z reguły stanowi istotne naruszenie prawa. W konkluzji swoich rozważań organ nadzoru stwierdził, że rada gminy nie posiada delegacji ustawowej do podjęcia regulaminu PSZOK w formie odrębnej uchwały, jak to ma miejsce w rozpoznawanej sprawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00