Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 9 listopada 2020 r., sygn. I SA/Bk 673/20
Celne prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Andrzej Melezini, Sędziowie asesor sądowy WSA Marcin Kojło, sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz (spr.), , po rozpoznaniu w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w dniu 9 listopada 2020 r. sprawy ze skargi W. G. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. z dnia [...] lipca 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia zwolnienia z cła oraz stwierdzenia powstania długu celnego w odniesieniu do towaru nieunijnego wprowadzonego na obszar celny Unii w okresie od 04.03.2019 r. do 11.04.2019 r. oddala skargę
Uzasadnienie
Z materiałów zgromadzonych w toku postępowania wynika, że W. G. (zwany dalej: "skarżącym") przekraczając na kierunku wjazdowym do Polski w okresie od dnia [...] marca 2019 r. do dnia [...] kwietnia 2019 r. przejścia graniczne w Oddziale Celnym w B. oraz Oddziale Celnym w P. dokonywał ustnych zgłoszeń celnych do procedury dopuszczenia do obrotu ze zwolnieniem z należności celnych przywozowych oleju napadowego znajdującego się w zbiorniku samochodu marki V.
Po przeanalizowaniu elektronicznego systemu odpraw celnych organ celny ustalił, że w okresie od [...] marca2019 r. do [...].04.2019 r. skarżący złożył 10 ustnych zgłoszeń celnych deklarując każdorazowo przywóz w pojeździe o nr rej. [...] 90 litrów oleju napadowego (w łącznej ilości 900 litrów). Wywożone paliwo korzystało ze zwolnienia z należności przywozowych. Podróże na Białoruś odbywały się regularnie przeważnie co 4 dni. Ustalono również, że podróże skarżącego na Białoruś, wliczając przebywanie na przejściu granicznym (w tym kontrole paszportowe i celne) po stronie białoruskiej i polskiej były bardzo krótkie. Czas pobytu na Białorusi wynosił od około 1 h 45 min do ok. 3 h, przy czym w większości przypadków długość pobytu nie przekraczała 2,5 h (7 na 10 przejazdów).
W związku z powyższym organ celny wezwał skarżącego do udzielenia wyjaśnień dotyczących celu podróży na Białoruś w powyżej wskazanym okresie, wskazania sposobu wykorzystania paliwa przywiezionego w ramach zwolnień celnych, miejsca dokonania zakupu i ceny paliwa. W odpowiedzi na powyższe wezwanie skarżący wyjaśnił, że celem wyjazdów na Białoruś byty odwiedziny rodziny i znajomych w miejscowościach: W., B., K., W., G. oraz dokonywanie zakupów. Poinformował, że nie prowadzi działalności gospodarczej na Białorusi, ani w Polsce. Paliwo wykorzystuje na własne potrzeby. Skarżący oświadczył również, że paliwo kupował w cenie ok. 3,5 zł za litr. Poinformował, że często wyjeżdżał na Białoruś z 20-40 l paliwa w baku. Ponadto podkreślił, że nie przekroczył norm dotyczących przywozu paliwa od momentu, kiedy dowiedział się o istnieniu takich norm.