Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 20 listopada 2019 r., sygn. I SA/Bk 533/19
Celne prawo
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Dariusz Marian Zalewski (spr.), Sędziowie sędzia WSA Paweł Janusz Lewkowicz, sędzia WSA Andrzej Melezini, Protokolant st. sekretarz sądowy Beata Borkowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 20 listopada 2019 r. sprawy ze skargi P. U. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. z dnia [...] sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia powstania długu celnego w odniesieniu do towaru nieunijnego w postaci oleju napędowego wprowadzonego na obszar celny Unii oddala skargę
Uzasadnienie
I. Stan sprawy przedstawia się następująco:
1. P. U. (dalej powoływany również jako skarżący, strona), przekraczając w dniu [...] grudnia 2018 r. przejście graniczne w Oddziale Celnym w B. oraz w dniu [...] stycznia 2019 r. w Oddziale Celnym w P., dokonał ustnych zgłoszeń celnych do procedury dopuszczenia do obrotu ze zwolnieniem z należności celnych przywozowych oleju napędowego, w łącznej ilości 160 litrów znajdującego się w zbiorniku samochodu osobowego marki V. o nr rej. [...].
Powyższe zgłoszenia celne zostały poddane weryfikacji w trybie art. 188 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U.UE.L.2013.269.1, dalej: UKC).
W dniu [...] stycznia 2019 r. skarżący złożył wyjaśnienia do protokołu przesłuchania strony. Podał, że jest właścicielem gospodarstwa rolnego. Na Białorusi był na zakupach i w celu zatankowania samochodu. Paliwo jest wykorzystywane na własne potrzeby.
Po przeanalizowaniu elektronicznego systemu odpraw celnych organ celny ustalił, że w okresie od dnia 27 listopada 2018 r. do dnia 4 stycznia 2019 r. skarżący złożył 12 ustnych zgłoszeń celnych deklarując przywóz, w pojeździe marki V. o nr rej. [...], oleju napędowego w ilości od 70 do 90 litrów (w łącznej ilości 970 litrów). Wwożone w baku przedmiotowego pojazdu paliwo korzystało każdorazowo ze zwolnienia z należności przywozowych. Podróże na Białoruś odbywały się w większości co 3 dni.