Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 23 października 2020 r., sygn. I SA/Bk 566/20

Celne prawo

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Dariusz Marian Zalewski, Sędziowie sędzia WSA Małgorzata Anna Dziemianowicz (spr.), asesor sądowy WSA Marcin Kojło, , po rozpoznaniu w Wydziale I na posiedzeniu niejawnym w dniu 23 października 2020 r. sprawy ze skargi A. S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. z dnia [...] czerwca 2020 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia powstania długu celnego w odniesieniu do towaru nieunijnego w postaci oleju napędowego wprowadzonego na obszar celny Unii oddala skargę

Uzasadnienie

w dniu [...] grudnia 2018 r. A. S.(dalej powoływany jako: "Skarżący" bądź "strona") przekraczając na wjeździe przejście graniczne w P. dokonał ustnego zgłoszenia celnego do procedury dopuszczenia do obrotu ze zwolnieniem z należności celnych przywozowych paliwa w postaci 92 litrów oleju napędowego znajdującego się w zbiorniku samochodu marki [...].

W związku z przeprowadzoną weryfikacją powyższego zgłoszenia celnego w trybie art. 188 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. U. UE. L. z 2013 r. poz. 269.1, dalej: "UKC"), funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej powzięli wątpliwości co do zasadności udzielenia zwolnienia paliwa z należności przywozowych.

Po przeanalizowaniu elektronicznego systemu odpraw celnych organ celny ustalił, że w okresie od dnia 13 listopada 2018 r. do dnia 11 grudnia 2018 r. Skarżący złożył 9 ustnych zgłoszeń celnych deklarując przywóz w pojeździć marki V. oleju napędowego w ilości od 90 do 100 litrów (w łącznej ilości 828 litrów). Wwożone w baku przedmiotowego pojazdu paliwo korzystało każdorazowo ze zwolnienia z należności przywozowych.

W związku z powyższym, organ celny wezwał stronę do udzielenia wyjaśnień dotyczących celu podróży, sposobu wykorzystania przywożonego paliwa, czy i gdzie dokonał zakupu paliwa na Białorusi oraz podania, ile płacił za litr zakupionego paliwa. W odpowiedzi na powyższe wezwanie Skarżący wyjaśnił, iż nie zgadza się z organem co do podanej ilości paliwa, bowiem był na stacji białoruskiej 9 razy i zatankował do samochodu 560 litrów. Strona wyjaśniła, że celem wyjazdu na Białoruś były odwiedziny znajomych i rodziny oraz wskazała, że jest emerytem i nie prowadzi działalności gospodarczej w Polsce oraz na Białorusi, a zakupione paliwo wykorzystała do jazdy samochodem spełniając swoje hobby.

Zobacz także
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00