Wyrok WSA w Warszawie z dnia 30 września 2020 r., sygn. VI SA/Wa 621/20
Transport
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Zdzisław Romanowski (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Tomasz Sałek Sędzia WSA Dorota Pawłowska Pr, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 30 września 2020 r. sprawy ze skargi D. z siedzibą w [...] na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia [...] grudnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. uchyla decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z [...] lipca 2015 r. nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z [...] czerwca 2015 r. nr [...]; 3. umarza postępowanie administracyjne; 4. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz skarżącej D. z siedzibą w [...] kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżoną w tej sprawie do Sądu ww. decyzją z [...] grudnia 2019 r. Główny Inspektor Transportu Drogowego (dalej Główny Inspektor), po przeprowadzeniu postępowania w sprawie z wniosku D. sp. z o.o. z siedzibą w Z. (dalej skarżąca spółka, strona) o wznowienie postępowania zakończonego decyzją ostateczną Głównego Inspektora z [...] lipca 2015 r. nr [...], odmówił uchylenia wymienionej decyzji ostatecznej.
Wydając zaskarżoną decyzję organ działał na podstawie przepisów art. 145 § 1 pkt 5 i 7, art. 145b, art. 146 § 1, art. 147, art. 149 § 2, art. 150 § 1 i art. 151 § 1 pkt 1 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.).
Do wydania zaskarżonej decyzji doszło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
W dniu 1 kwietnia 2015 r. w W. na drodze krajowej nr [...] zatrzymano do kontroli pojazd członowy składający się z dwuosiowego ciągnika samochodowego marki [...] o numerze rejestracyjnym [...] i trzyosiowej naczepy marki [...] o numerze rejestracyjnym [...]. Pojazdem wykonywany był międzynarodowy przejazd drogowy na trasie Niemcy-Polska z ładunkiem towarów niebezpiecznych w sztukach (ładunek podzielny) w imieniu skarżącej spółki. W wyniku przeprowadzonej kontroli drogowej stwierdzono, że kontrolowany pojazd członowy, poruszając się drogą krajową nr [...], przekroczył dopuszczalny nacisk pojedynczej osi napędowej na drodze, na której dopuszczony był ruch pojazdów o naciskach osi do 8 ton. Nacisk pojedynczej osi napędowej wyniósł 10,1 tony (po odjęciu błędu w wysokości 2% zaokrąglonych do 0,1 tony w górę), co dało przekroczenie o 2,1 tony; podmiot wykonujący przejazd nie posiadał zezwolenia na przejazd pojazdem nienormatywnym.