Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 września 2020 r., sygn. VI SA/Wa 558/20
Kara administracyjna
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Kozik Sędziowie Sędzia WSA Barbara Kołodziejczak-Osetek (spr.) Sędzia WSA Jakub Linkowski Protokolant ref. staż. Robert Mirończyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 września 2020 r. sprawy ze skargi J. S.A. z siedzibą w K. na decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia [...] grudnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej "Prezes UOKiK", "organ odwoławczy" lub "organ") decyzją "(...)", z dnia "(...)" grudnia 2019 r., na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.), dalej "k.p.a.", art. 1 ust. 3, art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1668 z późn. zm.), art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (t.j. Dz U. z 2019 r. poz. 178), dalej "ustawa o informowaniu o cenach" lub "ustawa o cenach", po rozpatrzeniu odwołania "(...)"S.A. z siedzibą w "(...)" (dalej "spółka", "skarżąca" lub "przedsiębiorca") od decyzji "(...)"Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w Szczecinie (dalej "organ I instancji") z dnia"(...)"sierpnia 2019 r., nr "(...)", na podstawie której nałożono na przedsiębiorcę karę pieniężną w wysokości 40.000 zł z tytułu kolejnego naruszenia obowiązków wynikających z przepisów o uwidacznianiu cen w okresie 12 miesięcy, licząc od dnia, w którym stwierdzono naruszenie tych obowiązków po raz pierwszy, utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
Do wydania decyzji doszło w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W toku kontroli przeprowadzonej w dniach 6 i 18 lutego 2019 r. przez inspektorów organu I instancji w sklepie ""(...)"", mieszczącym się w "(...)"przy ul. "(...)", należącym do spółki, sprawdzono prawidłowość informowania o cenach wybranych losowo 30 asortymentów produktów znajdujących się w ofercie handlowej. Stwierdzając brak uwidocznionych cen i cen jednostkowych w przypadku 25 partii produktów oraz brak uwidocznionych cen w przypadku 5 partii produktów, co stanowiło naruszenie wymagań art. 4 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach oraz § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju 2 dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz.U. poz. 2121), dalej "rozporządzenie w sprawie uwidaczniania cen" lub " rozporządzenie". Ustalenia te udokumentowano w protokole kontroli z 18 lutego 2019 r. (nr akt kontroli: ZNP.8361.28.2019).