Orzeczenie
Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 16 września 2020 r., sygn. I SA/Po 378/20
Podatek od nieruchomości; Samorząd terytorialny; Prawo miejscowe
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Izabela Kucznerowicz Sędziowie Sędzia WSA Karol Pawlicki Sędzia WSA Waldemar Inerowicz (spr.) Protokolant: st. sekr. sąd. Joanna Świdłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 września 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Okręgowego w [...] na uchwałę Rady Miasta [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia z podatku od nieruchomości na terenach parków technologicznych I. stwierdza nieważność § 5 ust. 3 zaskarżonej uchwały; II. oddala skargę w pozostałej części.
Uzasadnienie
Rada Miasta - działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ze zm. - dalej w skrócie: "u.s.g.") oraz art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 1170 ze zm. - dalej w skrócie: "u.p.o.l.") - w dniu 18 marca 2014 r. podjęła uchwałę nr LXIV/1008/VI/2014 w sprawie: zwolnienia z podatku od nieruchomości na terenach parków technologicznych (dalej w skrócie: "uchwała"). Powyższa uchwała została zmieniona uchwałą Rady Miasta z 29 kwietnia 2014 r., nr LXVI/1044/VI/2014.
Pismem z 25 maja 2020 r. Prokurator Okręgowy w Poznaniu (dalej jako: "prokurator" lub "skarżący") wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu skargę na powyższą uchwałę, żądając stwierdzenia jej nieważności w części obejmującej § 1, § 2, § 3 i § 5 ust. 3 i ust. 4.
Wskazanej uchwale zarzucił naruszenie art. 7 ust. 3 u.p.o.l., art. 18 ust. 2 pkt 8 u.s.g. oraz art. 7 i art. 94 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483 ze zm.) poprzez ustanowienie w § 1, § 2, § 3 i § 5 ust. 3 i ust. 4 uchwały zwolnień podatkowych o charakterze podmiotowym, co stoi w sprzeczności z art. 7 ust. 3 u.p.o.l. oraz stanowi przekroczenie przez organ stanowiący gminy delegacji ustawowej zawartej w art. 18 ust. 2 pkt 8 u.s.g. poprzez ustanowienie przepisów prawa miejscowego niemających oparcia w ustawie, które to działanie narusza ponadto określoną w przepisie art. 7 Konstytucji RP zasadę działania organów władzy publicznej na podstawie i w granicach prawa oraz narusza przepis art. 94 Konstytucji RP, stanowiący, że organy samorządu terytorialnego, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right