Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Opolu z dnia 24 września 2020 r., sygn. II SA/Op 232/20

Umorzenie postępowania

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Krupiński po rozpoznaniu w dniu 24 września 2020 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi Wojewody Opolskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Ujeździe z dnia 30 marca 2020 r., Nr XVIII.144.20 w przedmiocie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży tych napojów na terenie gminy postanawia umorzyć postępowanie.

Uzasadnienie

Wojewoda Opolski, działając w trybie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2277), złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, pismem z dnia 15 lipca 2020 r., skargę na uchwałę Rady Miejskiej w Ujeździe z dnia 30 marca 2020 r., Nr XVIII.144.2020, w przedmiocie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży tych napojów na terenie gminy, wnosząc o stwierdzenie nieważności tej uchwały w części obejmującej § 2 z powodu istotnego naruszenia prawa. Wojewoda Opolski wskazał, że w zaskarżonym § 2 ust. 1 kwestionowanej uchwały Rady Miejskiej w Ujeździe z dnia 30 marca 2020 r. ustalono, że punkty sprzedaży i podawania napojów alkoholowych nie mogą być usytuowane w odległości mniejszej niż 10 metrów od żłobków, przedszkoli, szkół podstawowych, kościołów, zbiorników wodnych oraz przystani. Z kolei w § 2 ust. 2 przedmiotowej uchwały Rada Miejska w Ujeździe wskazała sposób pomiaru tej odległości dla obiektów ogrodzonych oraz nieogrodzonych. Zdaniem organu nadzoru § 2 kwestionowanej uchwały w istotny sposób narusza art. 1 oraz art. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi poprzez ustalenie zbyt bliskiej odległości pomiędzy miejscami sprzedaży i podawania napojów alkoholowych a miejscami chronionymi, co koliduje z koniecznością realizowania przez gminę obowiązku ograniczania dostępności do alkoholu, bowiem punkt sprzedaży napojów alkoholowych może być zlokalizowany w odległości mniejszej niż 50 metrów od miejsc chronionych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00