Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 15 września 2020 r., sygn. II SA/Łd 65/20

Gospodarka gruntami

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski Sędziowie Sędzia WSA Agnieszka Krawczyk (spr.) Asesor WSA Anna Dębowska Protokolant St. sekretarz sądowy Dominika Człapińska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 września 2020 r. sprawy ze skargi A S.A. w L. Oddział w Ł. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy potwierdzenia zaistnienia przesłanek zajęcia nieruchomości oddala skargę. A. P.

Uzasadnienie

II SA/Łd 65/20

Uzasadnienie

Wnioskiem z dnia 29 maja 2019 r. (data wpływu do organu - 30 maja 2019 r.) A Spółka Akcyjna z siedzibą w L. (dalej: skarżąca, spółka) wystąpiła do Starosty Powiatu [...] (dalej: organ I instancji) o czasowe zajęcie w dniu 28 maja 2019 r. nieruchomości położonej w obrębie [...], w gminie A, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 260/11, stanowiącej własność W. S. w celu wymiany uszkodzonego słupa nr 57 w linii 15 kV M.-A. W uzasadnieniu wniosku wskazano, że wystąpiła nagła potrzeba zapobieżenia znacznej szkodzie wynikająca z możliwości złamania się słupa, a w konsekwencji zerwania linek będących pod napięciem. Nadto zgodnie z obowiązującymi przepisami spółka jest zobowiązana do niezwłocznego usuwania awarii mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia ludzkiego oraz zwierząt. Pracownicy spółki zatem w dniu 28 maja 2019 r. podjęli czynności związane z wymianą słupa, pomimo braku zgody właściciela gruntu. Do wniosku załączono wydruk komputerowy mapy z geoportalu, a na wezwanie organu stosowne pełnomocnictwa, mapę zasadniczą w skali 1:1000 z zaznaczonym obszarem przebiegu infrastruktury energetycznej. Z dalszych pism skarżącego wynika, że podczas realizacji prac wystąpił brak możliwości przejazdu do stanowiska słupowego nr 57 poprzez drogę dz. nr 247 ze względu na jej brak fizyczny w terenie. Na mapie ewidencyjnej brak kontynuacji zarówno drogi jak i stanowisk słupowych nr 55, 56 i 57. Potrzeba awaryjnej wymiany słupa nr 57 wyniknęła podczas prac przeglądowych na linii 15kV na stanowiskach 58 i 59. Zagrożenie dla zdrowia i życia, zagrożenie pożarowe oraz ryzyko pozbawienia okolicznych mieszkańców dostaw energii elektrycznej spowodowały, że pominięto sporządzenie ekspertyzy. Uzupełniając kolejne wezwanie do uzupełnienia dokumentacji skarżący nadesłał mapę, wydruk z wiadomości mailowej dotyczącej zawiadomienia o przerwach w dostawie prądu oraz oświadczenie Kierownika Posterunku Energetycznego O. dotyczące okoliczności podjęcia decyzji o wymianie słupa. Nadto w kolejnym piśmie skarżąca poinformowała, że słup ma określoną wytrzymałość, na którą wpływa nie tylko upływ czasu, ale i warunki atmosferyczne, uszkodzenia mechaniczne, a w wyniku silnego wiatru, uszkodzony słup może się złamać, zaś zerwane przewody mogą spowodować porażenie prądem. Wskazano również, że w dniu 30 stycznia 2018 r. dokonano oględzin słupa, zauważono ubytki, ale nie stwierdzono wówczas konieczności jego wymiany.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00