Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 16 lipca 2020 r., sygn. II SA/Bk 211/20

Transport

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Elżbieta Trykoszko (spr.), Sędziowie asesor sądowy WSA Elżbieta Lemańska, sędzia WSA Małgorzata Roleder, Protokolant sekretarz sądowy Katarzyna Derewońko, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 16 lipca 2020 r. sprawy ze skargi U. w R. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w B. z dnia [...] stycznia 2020 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] listopada 2019r. (Nr [...]) Naczelnik P. Urzędu Celno -Skarbowego w B. stosując przepisy Ordynacji podatkowej oraz ustawy z 9 marca 2017r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, nałożył na litewskiego przewoźnika U. karę pieniężną w wysokości 10 000 złotych za zgłoszenie w systemie monitorowania drogowego przewozu towarów pod numerem SENT [...] danych niezgodnych ze stanem faktycznym.

W uzasadnieniu decyzji organ podał, że w dniu [...] lutego 2019r. została przeprowadzona kontrola środka przewozowego o numerze rejestracyjnym [...], należącego do litewskiego przewoźnika U., którym przewożone były z Holandii na Litwę oleje klasyfikowane o kodzie CN 2710. W trakcie kontroli stwierdzono rozbieżności między dokumentacją przewozową, a danym podanymi w zgłoszeniu SENT, gdzie w pozycji informacje o środku transportowym, numer zezwolenia drogowego, wpisano "niewymagane". Ustalenia kontroli wpisane zostały do protokołu kontroli i stanowiły podstawę do wszczęcia postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej przewidzianej ustawą z 9 marca 2017r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów (Dz. U. z 2018r., poz. 2332 ze zm.) Organ stwierdził, że brak wpisania przez przewoźnika w zgłoszeniu SENT numeru zezwolenia drogowego stanowił naruszenie art. 7 ust. 2 pkt 1 lit. "j" ww. ustawy, który to przepis wymaga podania w zgłoszeniu numeru zezwolenia, zaświadczenia lub licencji w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym, o ile są wymagane. Organ I instancji stwierdził, że zgłoszenie danych niezgodnych ze stanem faktycznym, innych niż dotyczące towaru, skutkuje nałożeniem kary pieniężnej w wysokości 10 000 zł odpowiednio na podmiot wysyłający, podmiot odbierający albo przewoźnika. Organ nie znalazł podstaw do odstąpienia od nałożenia kary w świetle przesłanek z art. 24 ust. 3 ustawy .

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00