Wyrok WSA w Lublinie z dnia 28 lutego 2020 r., sygn. I SA/Lu 778/19
Podatek od towarów i usług
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Monika Kazubińska-Kręcisz Sędziowie WSA Wiesława Achrymowicz (sprawozdawca) NSA Danuta Małysz Protokolant specjalista Julita Kula po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 lutego 2020 r. sprawy ze skargi G. D. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz G. D. kwotę [...]([...]) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
W zaskarżonej interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (organ) nie podzielił stanowiska Gminy [...] (gmina) dotyczącego zasad stosowania mechanizmu tzw. odwrotnego obciążenia przy rozliczaniu podatku od towarów i usług (VAT).
Organ wyjaśnił, że gmina w uzupełnionym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przedstawiła okoliczności, w których jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Realizuje inwestycję polegającą na zakupie i montażu kolektorów słonecznych (instalacje) na nieruchomościach jej mieszkańców. Opisywała, że - w zależności od możliwości technicznych - kolektory słoneczne zostaną zainstalowane na dachach bądź zakotwiczone do ścian budynków, wyłącznie mieszkalnych, każdorazowo w ich obrysie. Budynki mieszkalne mieszkańców należą do działu 11. Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, tj. do jednorodzinnych budynków mieszkalnych, o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych. W przypadku budynków jednorodzinnych, powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2, a w odniesieniu do budynków wielomieszkaniowych powierzchnia użytkowa lokali nie przekracza 150 m2. Przy braku innej możliwości - mogą zdarzyć się sytuacje, w których instalacje zostaną zamontowane na gruncie bądź na budynkach gospodarczych mieszkańców. Inwestycja dotyczy wyłącznie nieruchomości mieszkańców, na których nie jest prowadzona działalność gospodarcza lub rolnicza. Zakup i montaż instalacji jest/będzie stanowił realizację projektu "Ekologiczne partnerstwo - kompleksowy zakup i instalacja urządzeń służących pozyskaniu OZE w Gminie [...]" (projekt) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa [...] na lata 2014-2020. Gmina wyłoni wykonawców, od których zakupi usługę montażu i uruchomienia instalacji. Faktury z tego tytułu wystawiane będą każdorazowo na gminę. Usługi nabywane od wykonawców (zakup i montaż kolektorów słonecznych) zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. powinny być przyporządkowane do symbolu PKWiU 43.22.12.0 - roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych (por. obecnie rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie PKWiU, Dz.U.2015.1676 ze zm.). Na potrzeby realizacji opisanej inwestycji gmina zawarła/będzie zawierać z mieszkańcami umowy w celu określenia wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z montażem i eksploatacją instalacji. Zgodnie z umowami z mieszkańcami gmina zabezpieczy rzeczową realizację inwestycji (wykonawstwo, nadzór inwestorski, harmonogram prac, dokumentację techniczną, bieżący nadzór, odbiór końcowy, rozliczenie finansowe). Instalacje pozostaną własnością gminy przez 5 lat, czas trwania umów, a potem mocą odrębnych umów staną się własnością mieszkańców. Gmina przekaże mieszkańcom sprzęt i urządzenia wchodzące w skład instalacji do korzystania zgodnie z przeznaczeniem do zakończenia okresu trwania umowy. Mieszkańcy zobowiązali się/zobowiążą się do zapłaty na rzecz gminy określonej kwoty, o której zostaną poinformowani pisemnie, stanowiącej co najmniej 15% kosztu kwalifikowanego wraz z należnym VAT oraz obejmującej pozostałe koszty niekwalifikowane. Brak umówionych wpłat ze strony mieszkańca upoważnia gminę do odstąpienia od umowy. Zapłata wynagrodzenia w wysokości przewidzianej w umowie jest warunkiem koniecznym do realizacji umowy przez gminę. Poza zapłatą opisanego wynagrodzenia umowy nie przewidują pobierania od mieszkańców jakichkolwiek innych opłat z tytułu udostępnienia instalacji przez gminę. Korzystanie przez mieszkańca z instalacji w okresie obowiązywania umowy oraz przeniesienie na mieszkańca własności instalacji z upływem okresu trwania umowy (na podstawie odrębnej umowy) będzie realizowane przez gminę w ramach jednego świadczenia i gmina nie będzie pobierać z tego tytułu żadnego dodatkowego wynagrodzenia od mieszkańców. Mieszkańcy użyczą swoje nieruchomości na potrzeby wykonania instalacji na podstawie odrębnej umowy. Gmina zaznaczyła, że przedmiotem niniejszego wniosku jest wyłącznie kwestia związana z rozliczeniem VAT z tytułu usług nabywanych przez gminę, a ściślej interpretacja art. 17 ust. 1 pkt 8, ust. 1h ustawy o podatku od towarów i usług (na dzień wydania kontrolowanej interpretacji - [...] Dz.U.2018.2174 ze zm. - ustawa o VAT). Pozostałe zagadnienia podatkowe dotyczące opisanej inwestycji (charakter świadczeń gminy na rzecz mieszkańców, stawka VAT) stanowią przedmiot odrębnych wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej.