Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 25 lutego 2020 r., sygn. II SA/Bd 931/19
Odpady
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Jerzy Bortkiewicz Sędziowie sędzia WSA Joanna Janiszewska - Ziołek sędzia WSA Elżbieta Piechowiak (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Dominika Znaniecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 lutego 2020 r. sprawy ze skargi [...] [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] sierpnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie zakazu prowadzenia działalności polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] 2019 r., nr [...], Wójt Gminy [...] zakazał R. K., prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą [...] R. K. w [...] prowadzenia tej działalności polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, a objętej wpisem do Rejestru Działalności Regulowanej.
W odwołaniu od powyższej decyzji R. K. zarzucił zaskarżonemu orzeczeniu naruszenie prawa materialnego, a mianowicie art. 9j ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, art. 71 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej poprzez jego zastosowanie. Ponadto odwołujący wskazał na naruszenie prawa procesowego, a mianowicie art. 7 k.p.a., art. 11 k.p.a., art. 75 k.p.a., art. 77 k.p.a., art. 80 k.p.a., art. 107 § 1 i § 3 k.p.a. poprzez zbieranie materiału dowodowego w sposób nierzetelny i niezgodny z zasadami postępowania, a w konsekwencji niewyjaśnienie wszystkich okoliczności faktycznych istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy, wydanie decyzji w oparciu o nieprecyzyjnie określone przepisy prawa materialnego, brak uzasadnienia faktycznego i prawnego orzeczenia, nierzetelne prowadzenie akt postępowania i w konsekwencji pozbawienie strony możliwości zapoznania się z całym zebranym w sprawie materiałem dowodowym.
Decyzją z dnia [...] 2019 r., nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze, działając na podstawie art. 9j ust. 1 pkt 1 i 3 w związku z art. 9c ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2018 r. poz. 1454 ze zm.) w związku z § 2 ust. 2 pkt 2, pkt 4 i pkt 5 lit. d), § 4 pkt 3-4 oraz § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (Dz.U. poz. 122), utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ II instancji wskazał, że -jak wykazał zebrany w sprawie materiał dowodowy- baza magazynowa odwołującego się nie spełniała zarówno w roku 2017, 2018 jak i 2019 roku warunków wymienionych w ust. 1-3 § 2 cyt. rozporządzenia. Miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów w [...] nie są zabezpieczone przed emisją zanieczyszczeń do gruntu (§ 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia). Jak wynika z protokołu z kontroli z dnia [...] 2019r., miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów są wyłożone płytami typu YOMB. Płyty betonowe tego typu nie tworzą jednolitej nieprzepuszczalnej powierzchni, lecz posiadają liczne otwory, przez które z łatwością mogą przeniknąć do gruntu wszelkie zanieczyszczenia pochodzące z pojazdów. Dla stwierdzenia tego fakt nie są wymagane wiadomości specjalne, lecz wynika to z zasad doświadczenia życiowego.