Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 18 lutego 2020 r., sygn. II SA/Bd 1092/19
Drogi publiczne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Janiszewska-Ziołek Sędziowie sędzia WSA Renata Owczarzak (spr.) sędzia WSA Grzegorz Saniewski Protokolant starszy sekretarz sądowy Katarzyna Kloska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 lutego 2020 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] października 2019 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia [...] lipca 2019 r., znak: [...], wydaną po ponownym rozpatrzeniu sprawy, Prezydent M. T. działając na podstawie art. 20 pkt 8 i art. 29 ust. 1 i 4 oraz art. 21 ust. 1a ustawy z dnia [...] marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 2068 ze zm.) i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2096), odmówił wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego z ul. [...]. A. (działki nr [...], obręb 74) na działkę nr [...], obr. 74 do istniejącego budynku usługowego (gastronomia) Zajazdu S., położonego na działce nr [...], obr. 74 przy ul. [...]. A. 8-10 w T..
W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że odmowa wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu może być uzasadniona ze względów bezpieczeństwa wynikających z warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne. Ulica [...]. A. zakwalifikowana została do dróg klasy G (droga główna) o znaczeniu tranzytowym. W odniesieniu do dróg klasy G przepisy stawiają surowe wymagania: minimalna odległość między skrzyżowaniami powinna być nie mniejsza niż 500 m, a tylko w uzasadnionych przypadkach nie mniejsza niż 400 m. W przedmiotowej sprawie odległość między skrzyżowaniami na odcinku planowanego zjazdu wynosi ok. 480 m w związku z czym lokalizacja planowanego zjazdu ograniczałaby przepustowość ulicy.
Organ I instancji wskazał również, że do obsługi komunikacyjnej nieruchomości położonej na działkach nr [...] obr. 74 można wykorzystać istniejącą drogę klasy L, bez konieczności budowy zjazdu z ul. [...]. A.. Organ przedstawił sposób wykonania dojazdu do przedmiotowych działek, zgodnie z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz przedstawił natężenie ruchu na ul. [...]. A. wskazując, że przy tak dużym natężeniu ruchu lokalizacja zjazdu publicznego, generującego większy ruch konieczny do obsługi obiektów działalności gospodarczej, stanowiłaby niewątpliwie zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.