Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 10 stycznia 2020 r., sygn. II SA/Wa 1424/19

Bezrobocie

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Radziszewska - Krupa (spr.), Sędzia WSA Sławomir Antoniuk, Sędzia WSA Piotr Borowiecki, Protokolant specjalista Monika Gieroń po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 stycznia 2020 r. sprawy ze skargi A. T. na decyzję Wojewody [...] z dnia [...] maja 2019 r. nr [...] w przedmiocie utraty statusu osoby bezrobotnej oddala skargę

Uzasadnienie

I. Stan sprawy przedstawia się następująco:

1. Prezydent [...] (zwany dalej "Prezydentem [...].") decyzją z [...] marca 2019r. nr [...], po rozpatrzeniu z urzędu sprawy dotyczącej utraty statusu osoby bezrobotnej orzekł o utracie przez A. T. (zwany dalej: "Skarżącym") statusu osoby bezrobotnej od [...] marca 2019r. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. W podstawie prawnej powołano art. 104 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2018r., poz. 2096, zwana dalej: "k.p.a."), art. 9 ust. 1 pkt 14 lit. a), art. 33 ust. 4 pkt 3 lit. a) i ust. 4c i 4 ca ustawy z 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. z 2018r., poz. 1265 ze zm., zwana dalej: "u.p.z.i.r.p."), art. 1 ust. 1 ustawy z 15 marca 2002r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1817).

W uzasadnieniu wskazano, że Skarżący jako osoba bezrobotna zarejestrował się [...] maja 2010r., zaś Prezydent [...] decyzją z [...] maja 2010r. nr [...] orzekł o uznaniu Skarżącego od [...] maja 2010r. za osobę bezrobotną i odmówił przyznania prawa do zasiłku od [...] maja 2010r., z uwagi na rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem dokonanym przez pracownika.

Skarżącemu podczas wizyty w Urzędzie Pracy [...] [...] marca 2019r. przedstawiono propozycję pracy w Poczcie Polskiej S.A. na stanowisku listonosza. Z protokołu sporządzonego w tym dniu wynika, że Skarżący odmówił przyjęcia skierowania do ww. pracodawcy, argumentując, że jest zainteresowany podjęciem pracy jako elektronik i nie może wykonywać pracy listonosza ze względu na stan zdrowia. Zdaniem Prezydenta [...] ww. oferta pracy spełniała definicję "odpowiedniej pracy" z art. 2 ust. 1 pkt 16 u.p.z.i.r.p. - zatrudnienie lub inną pracę zarobkową, które podlegają ubezpieczeniom społecznym i do wykonywania których bezrobotny ma wystarczające kwalifikacje lub doświadczenie zawodowe lub może je wykonywać po uprzednim szkoleniu lub przygotowaniu zawodowym dorosłych, a stan zdrowia pozwala mu na ich wykonywanie oraz łączny czas dojazdu do miejsca pracy i z powrotem środkami transportu zbiorowego nie przekracza 3 godzin, za wykonanie których osiąga miesięczne wynagrodzenie brutto w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Pracodawca w zgłoszeniu wolnego miejsca pracy na stanowisku listonosza określił, że praca będzie wykonywana na podstawie umowy o pracę na okres próbny, z miesięcznym wynagrodzeniem od 2500 zł, a wystarczającym wykształceniem było niepełne podstawowe. Posiadanie przez Skarżącego wykształcenie nie mogło być przeszkodą do podjęcia pracy. Czas dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pracy i z powrotem środkami transportu publicznego nie przekraczał 3 godzin.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00