Wyrok WSA w Warszawie z dnia 31 stycznia 2020 r., sygn. II SA/Wa 1457/19
Inne
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Kwiecińska (spr.), Sędzia WSA Joanna Kube, Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa, Protokolant specjalista Ewa Kielak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 stycznia 2020 r. sprawy ze skargi J. W. na rozkaz personalny Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby oddala skargę
Uzasadnienie
Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego działając na podstawie art. 60 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2018 r., poz. 2387 ze zm.), rozkazem personalnym z dnia [...] kwietnia 2019 r. nr [...][...] J. W. inspektora Wydziału [...] (stanowisko etatowe nr [...]), pełniąca obowiązki inspektora Samodzielnej Sekcji [...] (stanowisko etatowe nr [...]) z dniem [...] lipca 2019 r. zwolnił ze służby w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
W uzasadnieniu rozkazu personalnego organ wskazał, iż w dniu [...] kwietnia 2019 r. w Delegaturze ABW w B. została sporządzona notatka służbowa nr [...], z której wynika, że [...] J. W. posiada pełną wysługę emerytalną, o której mowa w art. 60 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2018 r. poz. 2387 ze zm.) - zwanej dalej "ustawą o ABW oraz AW", w rozumieniu ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2019 r. poż. 288) - zwanej dalej "ustawą emerytalną".
Dyrektor Delegatury ABW w B., będąc odpowiedzialnym za prowadzenie w imieniu Szefa ABW polityki kadrowej w podległej mu jednostce organizacyjnej, po przeprowadzeniu okresowej analizy zasobów kadrowych Delegatury ABW w B., wystąpił do Dyrektora Biura Kadr ABW z wnioskiem personalnym nr [...] z dnia [...] kwietnia 2019 r. o zwolnienie [...] J. W. ze służby w ABW na podstawie art. 60 ust. 2 pkt 4 ustawy o ABW oraz AW. W uzasadnieniu przedmiotowego wniosku kierownik jednostki organizacyjnej wskazał, że na podstawie przeprowadzonego przeglądu kadr, dostrzegł konieczność dokonania zmian w sferze stosunku służbowego ww. funkcjonariusza. Podkreślił ponadto, że z definicji stosunku służbowego wynika bezpośrednio konieczność podporządkowania się funkcjonariusza szczególnej dyscyplinie służbowej, rozumiana w przedmiotowej sprawie jako świadomość i gotowość do podporządkowania się decyzji organu wobec zaistnienia przesłanki zwolnienia ze służby w trybie art. 60 ust. 2 pkt 4 ustawy o ABW oraz AW.