Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 30 stycznia 2020 r., sygn. II SA/Ke 1063/19

Czystość i porządek; Prawo miejscowe; Samorząd terytorialny

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Chobian, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Armański, Asesor WSA Agnieszka Banach (spr.), Protokolant Starszy inspektor sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 stycznia 2020 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Pińczowie na uchwałę Rady Miejskiej w Pińczowie z dnia 26 kwietnia 2017 r. nr XXXI/274/2017 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy I. stwierdza nieważność załącznika do zaskarżonej uchwały w części dotyczącej: - § 4 ust. 1 pkt 1 w zakresie słów: "w tym z chodników położonych wzdłuż nieruchomości," i pkt 2, - § 4 ust. 2, - § 14 ust. 3 pkt 1 i pkt 2 oraz ust. 4; II. oddala skargę w pozostałej części.

Uzasadnienie

Dnia 26 kwietnia 2017 r. Rada Miejska w Pińczowie, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.

o samorządzie gminnym (brzmienie obowiązujące w dacie wydania aktu - tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm., zwanej dalej "u.s.g") oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (brzmienie obowiązujące w dacie wydania aktu - tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 250 zm., zwanej dalej "u.c.p.g."), po zasięgnięciu opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Busku - Zdroju, podjęła uchwałę nr XXXI/274/2017 w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Pińczów - w brzmieniu załącznika do tej uchwały (§ 1 uchwały, dalej też jako "regulamin").

W § 4 ust. 1 regulaminu postanowiono, że właściciele nieruchomości mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń: z części nieruchomości służących do użytku publicznego, w tym z chodników położonych wzdłuż nieruchomości (pkt 1), z części nieruchomości, tak aby zapewnić dojazd i dojście od miejsca ustawienia pojemników na odpady komunalne do głównego ciągu ulicy, w celu wykonania usługi odbioru odpadów komunalnych (pkt 2). Zgodnie zaś z § 4 ust. 2 regulaminu właściciele nieruchomości zobowiązani są do usunięcia z dachów budynków sopli lodu i nawisów śniegu stanowiących zagrożenie dla przechodniów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00