Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 grudnia 2019 r., sygn. IV SA/Wa 2263/19

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Małgorzata Małaszewska-Litwiniec, Sędziowie sędzia WSA Katarzyna Golat (spr.), sędzia WSA Grzegorz Rząsa, Protokolant ref. Bartłomiej Grzybowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 grudnia 2019 r. sprawy ze skargi T. N. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] czerwca 2019 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] czerwca 2019 r. znak: [...] Główny Inspektor Ochrony Środowiska (dalej: "GIOŚ", "organ odwoławczy"), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096; określanej dalej jako: "k.p.a.") oraz art. 53a ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. z 2018 r., poz. 578; dalej: "ustawa o recyklingu pojazdów"), po rozpatrzeniu odwołania T. N. (powoływanego dalej jako: "skarżący", "strona"), prowadzącego działalność gospodarczą [...] T. N., pod adresem ul. O., J. od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska (dalej: "organ I instancji") z dnia [...] listopada 2018 r. znak: [...], orzekł o utrzymaniu w mocy decyzji, nakładającej na skarżącego karę pieniężną w wysokości 60.000 zł, za dokonanie poza stacją demontażu w miejscu wykonywania działalności:

- usunięcia z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów lub substancji niebezpiecznych, w tym płynów,

- wymontowania z pojazdów wycofanych z eksploatacji przedmiotów wyposażenia lub części nadających się do ponownego użycia,

- wymontowania z pojazdów wycofanych z eksploatacji elementów nadających się do odzysku lub recyklingu.

U podstaw podjętego w tej sprawie rozstrzygnięcia legły następujące ustalenia.

W dniu 13 marca 2018 r. inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska rozpoczęli kontrolę działalności gospodarczej T. N. przy ul. O., w miejscowości J. Pod wyżej wskazanym adresem nie zastano żadnego z domowników, wobec czego inspektorzy WIOŚ, wraz z przedstawicielem Urzędu Gminy J., udali się na oględziny nielegalnego składowiska odpadów w miejscowości S. W dniu 11 kwietnia 2018 r. przeprowadzono oględziny przy ul. O., w obecności T. N. Stwierdzono, że na przedmiotowej działce znajduje się parterowy budynek podzielony na część biurową oraz warsztat samochodowy. W dniu przeprowadzonych oględzin w warsztacie znajdowały się dwa uszkodzone pojazdy. Na wybetonowanym placu znajdowały się maszyny budowlane, wykorzystywane w działalności gospodarczej Strony. Ponadto zarówno na utwardzonej części kontrolowanej posesji jak również na części gruntowej znajdowały się samochody osobowe niesprawne lub uszkodzone. Ponowne oględziny pod adresem ul. O. w J. zostały przeprowadzone 7 maja 2018 r. Wówczas stwierdzono, że na posesji znajduje się 46 pojazdów w różnym stanie technicznym. Część pojazdów była całkowicie sprawna, przeznaczona do sprzedaży, nie zostały jednak okazane dokumenty związane z tymi pojazdami. T. N. nie przedstawił umów kupna - sprzedaży, ubezpieczeń OC oraz dokumentów finansowych, potwierdzających prowadzenie działalności w zakresie handlu używanymi pojazdami. Większość ujawnionych pojazdów była w złym stanie technicznym i wizualnym, pojazdy nie były zabezpieczone przed wpływem warunków atmosferycznych. Część pojazdów została w widoczny sposób zdemontowana, a nawet pozbawiona cech, umożliwiających identyfikację. Dla tych pojazdów również nie okazano polis OC, dowodów rejestracyjnych czy innych dokumentów pozwalających określić źródło ich pochodzenia. Wobec powyższego uznano, że pojazdy ujawnione na posesji pod adresem ul. O. w J. stanowią odpady o kodach [...] oraz [...], ze względu na niemożność ich użytkowania, zgodnie z przeznaczeniem. Stan techniczny pojazdów na dzień przeprowadzenia oględzin został udokumentowany za pomocą wykonanych w ich trakcie fotografii. Sporządzono również protokół oględzin z dnia 7 maja 2018 r. wraz z odręcznym spisem wszystkich ujawnionych pojazdów. Ponadto oprócz pojazdów wycofanych z eksploatacji stwierdzono również obecność odpadów, pochodzących z demontażu pojazdów, tj. uszkodzone zderzaki, zużyte opony, elementy tapicerki, koła samochodowe, elementy układu chłodzącego oraz złom. Podczas oględzin nie stwierdzono widocznych wycieków substancji niebezpiecznych i zanieczyszczenia środowiska. W wyniku przeprowadzonej kontroli sporządzono protokół kontroli nr [...], do którego załączono protokoły oględzin, wraz z wykonaną dokumentacją fotograficzną. Na podstawie wyników kontroli [...] WIOŚ pismem z dnia 23 lipca 2018 r. zawiadomił Stronę o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za naruszenie art. 53a ust. ustawy o recyklingu pojazdów. Następnie pismem z dnia 19 września 2018 r. Strona została zawiadomiona o zakończeniu zbierania dowodów oraz o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych materiałów, dowodów oraz zgłoszonych żądań. W odpowiedzi na powyższe pismo T. N. pismem z dnia 3 maja 2018 r. stwierdził, że nigdy nie prowadził działalności, polegającej na handlu częściami zamiennymi do pojazdów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00